DI-direktør: Aftale med Storbritannien afværger kaos for dansk og europæisk erhvervsliv

EU og Storbritannien har i 11. time indgået en aftale om det fremtidige handelsforhold. Dermed kan en stor del af dansk erhvervsliv ånde lettet op og fortsat handle med Storbritannien efter nytår. Der venter dog stadig mange nye handelsbarrierer, som virksomhederne skal forberede sig på, lyder det fra DI’s adm. direktør.

Efter måneders tovtrækkeri er det langt om længe lykkedes EU og Storbritannien at nå til enighed om det fremtidige handelsforhold, når Storbritanniens EU-medlemskab udløber den 1. januar 2021. Dermed er danske virksomheder sikret adgang til Danmarks fjerde største eksportmarked. Det vækker glæde i Danmarks største erhvervsorganisation.

- Handelsaftalen er en tidlig julegave til dansk og europæisk erhvervsliv, der skaber mere klarhed og sikkerhed om det fremtidige handelsforhold til Storbritannien. Det er enormt vigtigt for de mange virksomheder og 67.000 danske arbejdspladser, der er direkte afhængig af eksport til Storbritannien, siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

Handelsaftalen rydder told og afgifter af vejen og sikrer at virksomheder kan sende medarbejdere til Storbritannien, der vigtig for at fastholde kontakten til det vigtige britiske marked. Derudover er der klare rammer for transport og logistik og Storbritannien har forpligtet sig på at følge internationale standarder, når der vedtages ny produktlovgivning.

- EU og Storbritannien har givet håndslag på at opretholde lige konkurrencevilkår. Derudover skal danske virksomheder ikke forbi en toldmur, og det kan også stadig lade sig gøre at sende medarbejdere til Storbritannien. Når det så er sagt, så forlader Storbritannien EU’s indre marked og toldunion og samhandlen bliver langt fra så gnidningsfri, som vi har været vant til, siger Lars Sandahl Sørensen.

På det store stridspunkt om potentiel konkurrenceforvridning, såkaldt level playing field, har EU og Storbritannien aftalt ensartet niveau for statsstøtte, miljøforhold, arbejdsmiljø og forbrugerbeskyttelse. Hvis spillereglerne ikke bliver overholdt, kan modparten indføre told for at udjævne forskellen i konkurrencevilkårene.

- Handelsaftalen sikrer det fremtidige handelssamarbejde med Storbritannien. Det er helt klart i Danmarks interesse, men der kommer stadig til at være handelsudfordringer i fremtiden. Derfor opfordrer vi virksomhederne til at forberede sig hurtigst muligt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Efter nytår vil dansk erhvervsliv blive mødt af nye benspænd i form af administrative byrder samt en række nye regler og procedure. Danske producenter af alt fra maskiner, elektronik til legetøj og fødevarer, skal ved årsskiftet opfylde nye produktkrav, der især er vanskeligt for virksomheder, som producerer flere forskellige steder i verden.

- Vi så selvfølgelig helst, at Storbritannien var blevet i fællesskabet. Ikke kun fordi det gør samhandlen lettere, men også fordi vi mister en vigtig allieret i EU, der også står med mange af de samme udfordringer som os, bl.a. i forhold til klima og den grønne omstilling. Nu skal vi videre i EU og hjælpe hinanden og i samarbejde med Storbritannien om at finde gode fælles løsninger på spørgsmål som klima og digitalisering, som går på tværs af grænser, siger Lars Sandahl Sørensen.

Handelsaftalen skal nu godkendes af EU’s Ministerråd og det britiske under- og overhushus, så aftalen kan træde i kraft provisorisk pr. 1. januar 2021. Grundet det sene tidspunkt for handelsaftalen vil Europa-Parlamentet først stemme om aftalen i det nye år. Handelsaftalen skal også ratificeres i EU-landenes nationale parlamenter, før aftalen er endelig godkendt.

For yderligere kommentarer kan DI's presserådgiver Ditte Rieland kontaktes på tlf. +2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.