DI: Digitaliseringspartnerskab er centralt for at få os styrket ud af krisen

Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, hilser regeringens nye partnerskab om digitalisering velkommen. DI ser frem til at bidrage aktivt til arbejdet med at komme med konkrete forslag til, hvordan vi ved hjælp af nye teknologi og digitale værktøjer både kan få os ud af krisen og løfte velfærden.

- Danmark har som samfund klaret sig bedre gennem coronakrisen end så mange andre lande. Jeg er ikke i tvivl om, at det bl.a. skyldes, at vi er et af verdens mest digitaliserede samfund. Den position skal vi bevare, og vi skal bruge erfaringerne fra coronakrisen til at tage næste skridt til at gøre vores velfærdsservices endnu bedre og til at gøre vores virksomheder endnu mere konkurrencedygtige, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Nye tal fra DI viser, at dansk erhvervsliv på bare et år har tabt 220 mia. kr. i omsætning på grund af COVID-19. Digitalisering kan ifølge DI være en af nøglerne til at indhente det tabte land – og mere til.

- Jeg er derfor rigtig glad for, at regeringen nu etablerer et digitaliseringspartnerskab med erhvervslivet, så vi sammen kan finde løsningerne, der både får os helskindet ud af krisen og styrket ind i fremtiden, siger Lars Sandahl Sørensen.

Regeringen præsenterede partnerskabet på et pressemøde i Industriens Hus i København tirsdag. Med i partnerskabet er en række topledere fra erhvervslivet, herunder DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, digitaliseringspolitisk chef og branchedirektør i DI Digital Rikke Hougaard Zeberg og flere af DI’s medlemsvirksomheder. På baggrund af anbefalingerne fra partnerskabet vil regeringen senere på året præsentere en digitaliseringsstrategi for Danmark.

- Digitale løsninger og ny teknologi er den løftestang, vi skal bruge til at gøre vores samfund og vores virksomheder mere innovative og produktive. Men det handler ikke kun om økonomi – digitalisering og brug af data vil forbedre vores sundhed, give bedre undervisning og bedre offentlige tilbud blandt meget andet, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI har i februar nedsat en digital taskforce – CEO Commitment, med en række topchefer fra dansk erhvervsliv, herunder Danfoss, Ørsted, Coloplast, IBM, Microsoft, NetCompany og Københavns Lufthavne. Taskforcen skal sammen med politikere og eksperter fra ind- og udland i den kommende tid udarbejde konkrete forslag til at sætte fart på den digitale omstilling i samfundet, og de forslag vil blive budt ind i regeringens partnerskab.

Som et oplæg til diskussionen i task forcen kommer DI inden længe med et digitaliseringsudspil.

Læs mere om CEO Commitment her

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.