DI: Det koster dansk økonomi 57 mia. kr. at droppe pensionsaftale

Det vil samlet set koste Danmark 57. mia. kr. på den økonomiske holdbarhed, hvis Folketingets partier ser stort på Velfærdsaftalen om løbende at justere pensionsalderen i takt med, at danskerne levere længere. Det viser beregninger fra DI på baggrund af tal fra de økonomiske vismænd.

Ifølge Finansministeriet er dansk økonomi i dag overholdbar – på langt sigt – med ca. 27 mia. kr. Hvis partierne ikke indekserer pensionsalderen i takt med levealderen, vil dansk økonomi i stedet være underholdbar med mere end 30. mia. kr. I DI opfordrer direktør Kent Damsgaard alle partier til tage deres ansvar for dansk økonomi alvorligt.

- En af de absolut største styrker for dansk økonomi er, at vores politikere har været gode til at tage ansvar – og handle i tide. Det er Velfærdsaftalen et fantastisk godt eksempel på. Derfor vil vi kraftigt opfordre alle partier til at stå ved aftalen og tage deres ansvar for dansk økonomi alvorligt, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Han peger på, at prisen på 57 mia. kr. for at droppe den løbende justering af pensionsalderen svarer til omkring halvdelen af Danmarks årlige udgifter til hospitalsvæsnet (130 mia. kr.) og næsten det dobbelte af, hvad vi bruger årligt på vores ungdomsuddannelser.

- Jeg fornemmer, at alle danskere – og politikere på tværs af partiskel – er optaget af, hvordan vi kan få endnu bedre uddannelser til vores unge – og et sundhedssystem i verdensklasse. Forudsætningen for dét er, at vi har pengene til at betale for det. Og her er aftalen om at lade pensionsalderen følge levealderen helt, helt central, siger Kent Damsgaard.

Ifølge DI-direktøren er den ubetinget største udfordring for danske virksomheder i dag, at de mangler dygtige hænder og hoveder til at gøre ordrer til virkelighed. Og virksomhederne har i stor stil klaret sig ved, at de ældre medarbejdere bliver lidt længere på arbejdsmarkedet.

- Rigtig mange job er de seneste år blevet besat af dygtige seniorer, som bliver længere i job. Der er virkelig brug for dem. Derfor vil det være helt forkert signal, hvis politikerne styrer væk fra princippet om at justere pensionsalderen i takt med, at vi heldigvis levere længere, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller, tlf. +4529494434, e-mail pgm@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge