DI: Der er akut brug for at forlænge hjælpepakkerne

DI og erhvervslivet har tillid til, at regeringen og sundhedsmyndighederne tager den nødvendige kurs med en meget gradvis og kontrolleret genåbning af samfundet. Med udsigten til en genåbning, der kan trække ud over adskillige måneder, er der dog akut brug for at forlænge hjælpepakkerne – og lappe huller i dem, vurderer DI.

- Danske virksomheder kan ikke fungere uden medarbejdere, og derfor er både kollektiv transport og pasnings- og skoletilbud til de yngste  fuldstændigt afgørende for, at vi kan begynde en genåbning af samfundet. Men det er klart, at hver eneste virksomhed i dette land ville ønske, at de kunne åbne i dag, og mange er pressede – de får brug for hjælp, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at der også bliver behov for at gå hjælpepakkerne nøje igennem og vurdere, hvor der er behov for at justere dem, hvis samfundet skal slippe bedst muligt igennem krisen.

- Vi står i en situation, hvor rigtig mange virksomheder og arbejdspladser føler sig presset helt i knæ, og med den meget gradvise åbning, vi står over for, får rigtig mange arbejdspladser og virksomheder brug for assistance, hvis de skal overleve. Også dansk eksport er stadigt hårdere ramt af den massive nedgang på vores markeder. Der er akut brug for at kigge grundigt på hjælpepakkerne, justere og forlænge dem, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

- Allerede nu har krisen haft store omkostninger. Virksomheder er lukket, og mange danskere har mistet deres job. Men uden hjælpepakkerne havde situationen været endnu mere alvorlig. Vores seneste meldinger fra virksomhederne viser, at næsten 270.000 medarbejdere kan blive omfattet af lønkompensationsordningen. Hjælpepakkerne holder en hånd under hele samfundet, og der er og bliver brug for dem, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren opfordrer til, at regeringen nøje overvejer, hvordan det er muligt at sikre kontrollen af udenlandske medarbejdere og danske pendlere fra udlandet på en så smidig måde som muligt.

- En meget stor del af vores samfund kører rundt takket været dygtige danske og udenlandske medarbejdere, som pendler og rejser over grænsen. Vi har stor forståelse for situationens alvor og behovet for at begrænse smitten, så det bliver helt centralt at finde en sundhedsmæssigt forsvarlig vej, hvor de mange nøglemedarbejdere fortsat kan komme på arbejde i Danmark, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren opfordrer til, at alle dele af Danmark står sammen i kampen mod corona - og for dansk økonomi og det danske samfund.

-   Der er ingen tvivl om, at vi ser ind i en lang periode, hvor vi i alle dele af samfundet skal indrette os efter, at hverdagen bliver anderledes og sværere. Det gælder også ude på arbejdspladserne. Fra virksomhedernes side vil vi gøre alt, vi kan for, at alle forholdsregler bliver fulgt rundt omkring på de danske arbejdspladser, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829 eller hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434