DI - Dansk Industri

DI: Der er akut brug for at forlænge hjælpepakker

Danske virksomheder og arbejdspladser over hele landet afventer, at hjælpepakkerne forlænges. Det er godt, at regeringen indkalder til drøftelser om det - men det haster. Samtidig er det godt nyt for SMV’ernes likviditet, at de nu kan få tilbagebetalt indbetalt moms for i år.

- Danske virksomheder over hele landet er presset i knæ og ramt af en enorm usikkerhed. En forlængelse af de politiske hjælpepakker er fuldstændig afgørende, så sikkerhedsnettet stadigvæk holdes under dem. Når så mange aktiviteter fortsat vil være lukket ned, skal hjælpepakkerne selvfølgelig fortsætte. Det haster, at regeringen og Folketinget sikrer den forlængelse, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han opfordrer til, at regeringen også indkalder til trepartsforhandlinger om at forlænge ordningen for lønkompensation.

- Lige nu er der udsigt til, at 270.000 medarbejdere bliver omfattet af lønkompensation, så det er en helt central ordning for at holde hånden under vores samfund. Vi ser frem til, at regeringen indkalder til forhandlinger med henblik på at forlænge ordningen. Det er fuldstændig afgørende for, at virksomheden kan fastholde medarbejderne i denne tid, siger DI-direktøren.

Det er godt nyt for SMV’erne, at regeringen vil give mulighed for at få tilbagebetalt moms, som er indbetalt i 2020.

- Mange af de små og mellemstore virksomheder er særligt udsatte i krisen, fordi de har mindre likviditet at stå imod med. Tilbagebetalingen af moms falder på et knastørt sted hos vores SMV’er, så vi er glade for, at regeringen har lyttet til vores ønsker her. Der dog også brug for endnu mere målrettet hjælp til iværksætterne, så vækstlaget kan overleve igennem krisen, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren ser mere pessimistisk på økonomien end regeringen – og deler finansministerens advarsel om, at selv de mest negative scenarier kan være for optimistiske. Det gælder ikke mindst, fordi eksportmarkeder også er hårdt ramt.

- Uanset hvilken af regeringens scenarier, der bliver virkelighed, står vi midt i den værste krise i moderne danmarkshistorie. Med risiko for flere konkurser, tab af arbejdspladser og markant lavere vækst i vores samfund. Så der akut brug for denne forlængelse – og der er akut brug for, at vi er klar til at sætte ind med yderligere hjælpepakker til at holde hånden under vores samfund, siger DI-direktøren.

Han understreger, at mange virksomheder – særligt i udsatte brancher – allerede nu afventer næste fase af genåbningen.

- Virksomhederne tripper efter af komme i gang. Det er helt afgørende nu, at den gradvise og kontrollerede genåbning bliver så effektiv som overhovedet mulig – så næste fase af genåbningen kan følge, så snart sundhedsdata viser, at det er muligt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger, at DI er klar med yderligere forslag til løsninger og forslag til hjælpepakker.

- Vi er i dialog med tusindvis af virksomheder og har på den baggrund input til, hvordan vi kan supplere og lappe huller i hjælpepakkerne, så de bliver så effektive som muligt. Det er vi i vedvarende dialog med både regeringen og Folketingets partier om, siger Lars Sandahl Sørensen.

Følg os på:

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18

3377 3377http://di.dk/

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.