DI: Dataetiske anbefalinger kan løfte danskernes digitale tillid

Ekspertgruppen om dataetik har i dag afleveret sine ni anbefalinger til regeringen. Anbefalingerne skal bidrage til ansvarlig og bæredygtig anvendelse af data i erhvervslivet, og det hilses velkomment af DI.

- Skal vi have dataetik og digital ansvarlighed ud at leve i virksomhederne og hos borgerne, skal vi gøre det attraktivt for virksomhederne at være digitalt ansvarlige, og det skal være let for borgerne at vælge digital ansvarlighed til. Derfor er tiden moden til at se nærmere på, hvordan en certificeringsordning for digital ansvarlighed kan være med til at løse den udfordring, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI.

Anbefalingerne skal samtidig bidrage til at sikre gode rammer for virksomhederne, så Danmark har en konkurrencedygtig og digital privat sektor, der står rustet til fremtidens forandringer.

- Vi skal gøre alt, vi kan for at undgå en global digital tillidskrise. Der har været alt for mange eksempler på misbrug og misinformation. Jeg ser de ni anbefalinger som en virkelig god mulighed for at løfte danskernes digitale tillid, og vi bidrager gerne til at omsætte dem til konkrete handlinger, siger Lars Frelle-Petersen.

DI hæfter sig især ved tre anbefalinger, som ifølge organisationen rammer plet. Anbefalingen om et nationalt vidensløft på området vil være med til at skabe en stærkere kultur for digital ansvarlighed.

- Dataetik og digital ansvarlighed er ikke udfordringer, som vi kan løse alene i Danmark. Derfor er anbefalingerne om internationalt samarbejde og Danmark som international frontløber en vigtig anbefaling.

- Og så er vi naturligvis glad for, at ekspertgruppen er enig i DI’s forslag om etablering af en certificeringsordning på området. Det er vigtigt for vores virksomheder, at vi sender et klart og tydeligt signal om, at de kan have tillid til danske digitale løsninger, siger Lars Frelle-Petersen.

DI har gennem længere tid lagt vægt på, at det er nødvendigt at skabe en kultur med digital ansvarlighed, hvor ansvarlig teknologi- og dataanvendelse både har fokus på it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse og kunstig intelligens’ rolle.

- Tilliden til digitaliseringen har lidt et knæk de seneste år, fordi vi ikke har taget beskyttelsen af data og gennemsigtigheden i anvendelsen af data alvorligt nok. Der tales med god grund meget om både it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse og ansvarlig brug af kunstig intelligens i øjeblikket, siger Lars Frelle-Petersen

- Derfor er det særdeles vigtigt, at vi får en bredt forankret national og helst også fælles international måde at sikre digital ansvarlighed på, der rummer alle tre elementer; it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse og ansvarlig brug af kunstig intelligens. Vi skal bruge vores ressourcer med størst mulig effekt og ikke komme med initiativer i øst og i vest, siger Lars Frelle-Petersen.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent Morten Rosted Vang, tlf.: 2291 5081, morv@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae