DI: Dataetiske anbefalinger kan løfte danskernes digitale tillid

Ekspertgruppen om dataetik har i dag afleveret sine ni anbefalinger til regeringen. Anbefalingerne skal bidrage til ansvarlig og bæredygtig anvendelse af data i erhvervslivet, og det hilses velkomment af DI.

- Skal vi have dataetik og digital ansvarlighed ud at leve i virksomhederne og hos borgerne, skal vi gøre det attraktivt for virksomhederne at være digitalt ansvarlige, og det skal være let for borgerne at vælge digital ansvarlighed til. Derfor er tiden moden til at se nærmere på, hvordan en certificeringsordning for digital ansvarlighed kan være med til at løse den udfordring, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI.

Anbefalingerne skal samtidig bidrage til at sikre gode rammer for virksomhederne, så Danmark har en konkurrencedygtig og digital privat sektor, der står rustet til fremtidens forandringer.

- Vi skal gøre alt, vi kan for at undgå en global digital tillidskrise. Der har været alt for mange eksempler på misbrug og misinformation. Jeg ser de ni anbefalinger som en virkelig god mulighed for at løfte danskernes digitale tillid, og vi bidrager gerne til at omsætte dem til konkrete handlinger, siger Lars Frelle-Petersen.

DI hæfter sig især ved tre anbefalinger, som ifølge organisationen rammer plet. Anbefalingen om et nationalt vidensløft på området vil være med til at skabe en stærkere kultur for digital ansvarlighed.

- Dataetik og digital ansvarlighed er ikke udfordringer, som vi kan løse alene i Danmark. Derfor er anbefalingerne om internationalt samarbejde og Danmark som international frontløber en vigtig anbefaling.

- Og så er vi naturligvis glad for, at ekspertgruppen er enig i DI’s forslag om etablering af en certificeringsordning på området. Det er vigtigt for vores virksomheder, at vi sender et klart og tydeligt signal om, at de kan have tillid til danske digitale løsninger, siger Lars Frelle-Petersen.

DI har gennem længere tid lagt vægt på, at det er nødvendigt at skabe en kultur med digital ansvarlighed, hvor ansvarlig teknologi- og dataanvendelse både har fokus på it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse og kunstig intelligens’ rolle.

- Tilliden til digitaliseringen har lidt et knæk de seneste år, fordi vi ikke har taget beskyttelsen af data og gennemsigtigheden i anvendelsen af data alvorligt nok. Der tales med god grund meget om både it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse og ansvarlig brug af kunstig intelligens i øjeblikket, siger Lars Frelle-Petersen

- Derfor er det særdeles vigtigt, at vi får en bredt forankret national og helst også fælles international måde at sikre digital ansvarlighed på, der rummer alle tre elementer; it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse og ansvarlig brug af kunstig intelligens. Vi skal bruge vores ressourcer med størst mulig effekt og ikke komme med initiativer i øst og i vest, siger Lars Frelle-Petersen.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent Morten Rosted Vang, tlf.: 2291 5081, morv@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge