DI: Dansk konkurrenceevne går frem – men vi kan få mere ud af vores styrker

Danmark rykker en plads frem og indtager nu sjettepladsen på IMD’s liste over verdens mest konkurrencedygtige nationer. Det fremgår af ”World Competitiveness Yearbook 2018”, som det anerkendte internationale Institut for Management Development (IMD) netop har offentliggjort. Og det er helt afgørende, at vi ligger i top på netop konkurrenceevne, mener DI.

- Det er helt afgørende, at dansk konkurrenceevne er blandt de bedste i verden, hvis vi vil blive ved med at være blandt de rigeste lande i verden. Vi er en lille åben økonomi, og 775.000 danske job afhænger af vores eksport. Derfor er det også rigtig glædeligt, at vi rykker en plads op på listen, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

- Selvom vores konkurrenceevne er forbedret, så udvikler eksporten sig bestemt ikke prangende. Der er med andre ord stadig et stort arbejde foran os, hvis vi skal have succes med at løfte væksten og velstanden i Danmark. IMD’s kortlægning af vores styrker og svagheder kan være med til at sætte fingeren på de områder, hvor vi i Danmark særligt skal sætte ind, siger DI-direktøren.

Blandt de danske styrker er særligt, at vi har gode institutionelle og samfundsmæssige rammer med bl.a. retssikkerhed, fravær af korruption og stor lighed. Samtidig er vi gode til grønne løsninger, har motiverede medarbejdere og udviser socialt ansvar.

Blandt de danske svagheder peger IMD på, at væksten er relativt svag. Vi har svært ved at tiltrække investeringer fra udlandet, og vi har meget høje skatter og afgifter. Samlet set ligger vi blot nummer 26 inden for kategorien økonomisk performance, og det er vi nødt til at rette op på, mener DI.

- Danmark har rigtig mange styrker, men det kniber med at høste de økonomiske gevinster, der burde følge med. Vi skaber job, men vores produktivitetsvækst burde være højere. Vi har derfor en opgave med at gøre Danmark til et endnu mere attraktivt land for virksomheder at investere i, siger DI’s Kent Damsgaard og henviser til, at netop investeringer i ny teknologi og digitalisering er nøglen til øget produktivitet for mange små og mellemstore virksomheder.

Danmark har også klaret sig mindre godt målt på evnen til at tiltrække højt kvalificerede medarbejdere fra udlandet. Her ligger Danmark på en 18. plads, og det er rigtig skidt nyt, vurderer DI.

- Flere og flere virksomheder melder om mangel på arbejdskraft, og uden hænder og hoveder kan vi ganske enkelt ikke indfri det vækstpotentiale, som vores mange styrker burde give anledning til. Det er derfor afgørende, at virksomhederne har de bedste muligheder for at finde dygtige og engagerede medarbejdere – også i udlandet når det er nødvendigt, siger Kent Damsgaard.

Fakta

Det internationale Institut for Management Development (IMD) udgiver hvert år deres World Competitiveness Yearbook. IMD’s rapport sammenligner 63 lande på 258 forskellige indikatorer.

Landenes placering på de 258 forskellige indikatorer vejes sammen til et samlet indeks på konkurrenceevnen.

IMD’s liste over de mest konkurrencedygtige nationer:

1. USA (4)
  2. Hongkong (1)
  3. Singapore (3)
  4. Holland (5)
  5. Schweiz (2)
  6. Danmark (7)
  7. Forenede Arabiske Emirater (10)
  8. Norge (11)
  9. Sverige (9)
  10. Canada (12)
  11. Luxembourg (8)
  12. Irland (6)
  13. Kina (18)
  14. Qatar (17)
  15. Tyskland (13)

Sidste års placering i parentes

Kilde: IMD World Competitiveness Yearbook 2018

For yderligere informationer kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, +45 2830 1544, jofs@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae