DI: Dansk konkurrenceevne går frem – men vi kan få mere ud af vores styrker

Danmark rykker en plads frem og indtager nu sjettepladsen på IMD’s liste over verdens mest konkurrencedygtige nationer. Det fremgår af ”World Competitiveness Yearbook 2018”, som det anerkendte internationale Institut for Management Development (IMD) netop har offentliggjort. Og det er helt afgørende, at vi ligger i top på netop konkurrenceevne, mener DI.

- Det er helt afgørende, at dansk konkurrenceevne er blandt de bedste i verden, hvis vi vil blive ved med at være blandt de rigeste lande i verden. Vi er en lille åben økonomi, og 775.000 danske job afhænger af vores eksport. Derfor er det også rigtig glædeligt, at vi rykker en plads op på listen, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

- Selvom vores konkurrenceevne er forbedret, så udvikler eksporten sig bestemt ikke prangende. Der er med andre ord stadig et stort arbejde foran os, hvis vi skal have succes med at løfte væksten og velstanden i Danmark. IMD’s kortlægning af vores styrker og svagheder kan være med til at sætte fingeren på de områder, hvor vi i Danmark særligt skal sætte ind, siger DI-direktøren.

Blandt de danske styrker er særligt, at vi har gode institutionelle og samfundsmæssige rammer med bl.a. retssikkerhed, fravær af korruption og stor lighed. Samtidig er vi gode til grønne løsninger, har motiverede medarbejdere og udviser socialt ansvar.

Blandt de danske svagheder peger IMD på, at væksten er relativt svag. Vi har svært ved at tiltrække investeringer fra udlandet, og vi har meget høje skatter og afgifter. Samlet set ligger vi blot nummer 26 inden for kategorien økonomisk performance, og det er vi nødt til at rette op på, mener DI.

- Danmark har rigtig mange styrker, men det kniber med at høste de økonomiske gevinster, der burde følge med. Vi skaber job, men vores produktivitetsvækst burde være højere. Vi har derfor en opgave med at gøre Danmark til et endnu mere attraktivt land for virksomheder at investere i, siger DI’s Kent Damsgaard og henviser til, at netop investeringer i ny teknologi og digitalisering er nøglen til øget produktivitet for mange små og mellemstore virksomheder.

Danmark har også klaret sig mindre godt målt på evnen til at tiltrække højt kvalificerede medarbejdere fra udlandet. Her ligger Danmark på en 18. plads, og det er rigtig skidt nyt, vurderer DI.

- Flere og flere virksomheder melder om mangel på arbejdskraft, og uden hænder og hoveder kan vi ganske enkelt ikke indfri det vækstpotentiale, som vores mange styrker burde give anledning til. Det er derfor afgørende, at virksomhederne har de bedste muligheder for at finde dygtige og engagerede medarbejdere – også i udlandet når det er nødvendigt, siger Kent Damsgaard.

Fakta

Det internationale Institut for Management Development (IMD) udgiver hvert år deres World Competitiveness Yearbook. IMD’s rapport sammenligner 63 lande på 258 forskellige indikatorer.

Landenes placering på de 258 forskellige indikatorer vejes sammen til et samlet indeks på konkurrenceevnen.

IMD’s liste over de mest konkurrencedygtige nationer:

1. USA (4)
  2. Hongkong (1)
  3. Singapore (3)
  4. Holland (5)
  5. Schweiz (2)
  6. Danmark (7)
  7. Forenede Arabiske Emirater (10)
  8. Norge (11)
  9. Sverige (9)
  10. Canada (12)
  11. Luxembourg (8)
  12. Irland (6)
  13. Kina (18)
  14. Qatar (17)
  15. Tyskland (13)

Sidste års placering i parentes

Kilde: IMD World Competitiveness Yearbook 2018

For yderligere informationer kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, +45 2830 1544, jofs@di.dk

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.