DI: Danmark skal vise vejen for cirkulær økonomi

Regeringens plan for cirkulær økonomi vil give danske virksomheder bedre mulighed for at udvikle løsninger, som bygger på genanvendelige ressourcer. Det er godt for miljøet, samfundsøkonomien og virksomhederne, mener Tine Roed, direktør i DI.

Vi bliver stadig flere mennesker i verden, der forbruger mere og mere, og det skaber et pres på jordens ressourcer og en øget belastning af miljøet.

Regeringen giver udviklingen et skub i den rigtige retning med strategien for cirkulær økonomi, mener Tine Roed.

- Nu får virksomhederne bedre rammer for en cirkulær omstilling, som gør det lettere for danske virksomheder at udvikle de løsninger, som vil blive efterspurgt over hele verden. I de kommende år vil der være en stigende efterspørgsel på løsninger, som fastholder produkter og materialer i et kredsløb, så vi undgår, at det bliver til affald, siger Tine Roed.

Stadig flere virksomheder ser forretningsmuligheder i cirkulære løsninger, hvor de genanvender ressourcerne i affaldet. Andre arbejder med at designe produkter, så de lettere kan repareres eller delene bruges igen. Og andre igen arbejder med forretningsmodeller, hvor man sælger en service i stedet for et fysisk produkt.

Regeringen tager nu fat på en række helt centrale områder. Hvis den cirkulære omstilling for alvor skal skubbes i gang, og flere virksomheder skal med, er der brug for lige vilkår på markedet for affald og genanvendte materialer, mener Tine Roed.

- Det er vigtigt, at gøre de mange kommunale indsamlingssystemer mere ensartede, så det er godt, at regeringen sætter ind der. Det vil nemlig betyde større, ensartede mængder af affald, som virksomhederne kan genanvende i nye produkter, siger hun.

Regeringen vil skabe øget efterspørgsel efter cirkulære løsninger gennem grønne, offentlige indkøb og udvikling af cirkulære standarder. I DI arbejder vi for, at danske virksomheder skal være blandt de mest ressourceeffektive i verden. Derfor er det positivt, at regeringen vil udbrede virksomhedernes kendskab til cirkulære forretningsmodeller og forbedre mulighederne for finansiering. Det gælder ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder.

En af de helt store knaster, som ikke bliver løst med strategien, er en reorganisering af affaldssektoren, så virksomhederne får bedre adgang til ressourcerne i affaldet.

- Regeringen bør hurtigst muligt tage fat på forhandlingerne af forsyningsstrategien. Så længe der er usikkerhed om spillereglerne i affaldssektoren, er der ingen virksomheder, der tør investere i nye affaldsløsninger, siger Tine Roed.

Direktør i DI Tine Roed kan træffes gennem pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på 23326829 eller clkn@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og