DI: Danmark skal vise vejen for cirkulær økonomi

Regeringens plan for cirkulær økonomi vil give danske virksomheder bedre mulighed for at udvikle løsninger, som bygger på genanvendelige ressourcer. Det er godt for miljøet, samfundsøkonomien og virksomhederne, mener Tine Roed, direktør i DI.

Vi bliver stadig flere mennesker i verden, der forbruger mere og mere, og det skaber et pres på jordens ressourcer og en øget belastning af miljøet.

Regeringen giver udviklingen et skub i den rigtige retning med strategien for cirkulær økonomi, mener Tine Roed.

- Nu får virksomhederne bedre rammer for en cirkulær omstilling, som gør det lettere for danske virksomheder at udvikle de løsninger, som vil blive efterspurgt over hele verden. I de kommende år vil der være en stigende efterspørgsel på løsninger, som fastholder produkter og materialer i et kredsløb, så vi undgår, at det bliver til affald, siger Tine Roed.

Stadig flere virksomheder ser forretningsmuligheder i cirkulære løsninger, hvor de genanvender ressourcerne i affaldet. Andre arbejder med at designe produkter, så de lettere kan repareres eller delene bruges igen. Og andre igen arbejder med forretningsmodeller, hvor man sælger en service i stedet for et fysisk produkt.

Regeringen tager nu fat på en række helt centrale områder. Hvis den cirkulære omstilling for alvor skal skubbes i gang, og flere virksomheder skal med, er der brug for lige vilkår på markedet for affald og genanvendte materialer, mener Tine Roed.

- Det er vigtigt, at gøre de mange kommunale indsamlingssystemer mere ensartede, så det er godt, at regeringen sætter ind der. Det vil nemlig betyde større, ensartede mængder af affald, som virksomhederne kan genanvende i nye produkter, siger hun.

Regeringen vil skabe øget efterspørgsel efter cirkulære løsninger gennem grønne, offentlige indkøb og udvikling af cirkulære standarder. I DI arbejder vi for, at danske virksomheder skal være blandt de mest ressourceeffektive i verden. Derfor er det positivt, at regeringen vil udbrede virksomhedernes kendskab til cirkulære forretningsmodeller og forbedre mulighederne for finansiering. Det gælder ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder.

En af de helt store knaster, som ikke bliver løst med strategien, er en reorganisering af affaldssektoren, så virksomhederne får bedre adgang til ressourcerne i affaldet.

- Regeringen bør hurtigst muligt tage fat på forhandlingerne af forsyningsstrategien. Så længe der er usikkerhed om spillereglerne i affaldssektoren, er der ingen virksomheder, der tør investere i nye affaldsløsninger, siger Tine Roed.

Direktør i DI Tine Roed kan træffes gennem pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på 23326829 eller clkn@di.dk

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig