DI: Danmark skal styre uden om overophedning

På dagen for DI Topmødet 2017 advarer Dansk Industris adm. direktør, Karsten Dybvad om risikoen for, at virksomhederne løber tør for medarbejdere, og økonomien overopheder. Der er brug for handling nu, mener DI, så vi kan fortsætte den gode udvikling for dansk økonomi.

- Ledigheden er nu så lav, at vi ikke har set noget lignende – bortset fra tiden lige op til den økonomiske krise, som kostede Danmark så dyrt. Det har taget os årevis at kæmpe os tilbage og ud af krisen. Den situation må vi ikke bringe os selv i igen, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtlige partier til at stå sammen om en skatteaftale, der giver virksomhederne flest mulige hænder og hoveder at gøre godt med.

- Desværre bliver skattepolitik alt for tit gjort til et spørgsmål om at dele gaver ud. Om at den ene eller anden vinder, når skatten sænkes. Men faktum er, at skattepolitik også kan og skal være vækstpolitik, siger Karsten Dybvad.

Han peger på, at udfordringerne med mangel på dygtige medarbejdere ikke er løst med gode aftaler i efteråret. Han opfordrer derfor Folketingets partier til i de kommende tre år at stå sammen om at lave aftaler, som løfter udbuddet af arbejdskraft med 25-30.000 personer.

- Regeringen har gjort det til en topprioritet at få mere arbejdskraft til virksomhederne. Og samtidig ønsker et stort flertal af partier i Folketinget – hvis ikke alle partier – at investere mere i uddannelse og forskning, hvis vi bare kan finde pengene. Så hvorfor ikke finde sammen og gøre noget ved begge dele? siger DI’s adm. direktør.

Selv med mange flere danske ledige i job, bliver der dog fortsat behov for at tiltrække dygtige udenlandske medarbejdere til Danmark, vurderer DI.

- Vi skal sætte målrettet ind for at tiltrække flere dygtige medarbejdere, som kan bidrage til Danmarks vækst. Samtidig med, at vi tager hånd om udfordringer med flygtninge og mangelfuld integration, som kan føre til en generel skepsis over for udlændinge og blive et problem for sammenhængskraften i vores land, siger DI’s adm. direktør.

Han udtrykker derfor klar opbakning fra erhvervslivet til, at regeringen fortsætter kampen for, at EU’s ledere prioriterer at sikre de ydre grænser. Samtidig anbefaler DI at styrke jobindsatsen over for indvandrere og efterkommere.

- Danmark står stadigvæk med en stor, uløst opgave, når det gælder integration. Indvandrere og efterkommere er klart overrepræsenterede blandt modtagere af offentlig forsørgelse, og for få er i job. Vi skal vende den udvikling, så langt flere ledige indvandrere og efterkommere bliver erklæret i jobparate – og mødt med en forventning om, at de skal arbejde og bidrage fællesskabet, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef i DI, Per Geckler Møller, e-mail: pgm@di.dk eller tlf.: 2949 4434.