DI: Coronapulje skal sikre en grøn genstart af Danmark

Dansk økonomi har taget svære hug fra coronakrisen, og fremtiden er præget af stor usikkerhed. Derfor er det klogt og rigtigt, at regeringen vil oprette en coronapulje på 9,2 mia. kroner, der skal understøtte, at Danmark kommer bedst og hurtigst muligt gennem krisen og sikre en langsigtet grøn genstart af Danmark, mener Dansk Industri.

- Usikkerheden om coronakrisen hænger som en tung skygge over dansk økonomi og danske virksomheder. I den situation er det vigtigt, at vi som samfund virkelig prioriterer pengene klogt til at håndtere krisen og sikre en langsigtet grøn genstart af Danmark, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Ifølge DI-direktøren er det vigtigt, at regeringen holder et skarpt øje med udviklingen i økonomien.

- Helt grundlæggende skal Danmark være klar til at sætte ekstra tiltag i gang for at sikre job og virksomheder, hvis vi bliver ramt af en anden bølge af coronakrisen. Hvis økonomien omvendt bedrer sig, som vi håber, så bør vi gemme pengene – til investeringer i uddannelse, modernisering af samfundet, infrastruktur og klimaet. Kort sagt i at gøre Danmark stærkere, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at de høje klimaambitioner også kræver markante nye investeringer i den grønne omstilling.

- Hvis vi på nogen måde skal realisere vores høje klimaambitioner, så kræver de flere investeringer i at udvikle nye grønne løsninger. Derfor er det vigtigt, at Folketingets partier i kampen mod krisen satser målrettet på at styrke forskningen – både den offentlige forskning og i virksomhederne. Det vil gavne både vores eksportmuligheder og den grønne omstilling, siger DI-direktøren.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science18.9.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:18:22 CESTPressemeddelelse

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:12:30 CESTPressemeddelelse