DI: Britisk bremse på handelsaftale efter Brexit

Forhandlingerne om en fremtidig handelsaftale mellem EU og Storbritannien kommer ikke i gang i denne omgang, fordi der ikke er sket tilstrækkelige fremskridt i de aktuelle udtrædelsesforhandlinger. Det er ærgerligt, lyder det fra landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.

- Vi vil meget gerne hurtigst muligt nå frem til det punkt, hvor forhandlerne kan tale handel. Dansk erhvervsliv har behov for klarhed omkring, hvordan samhandlen med Storbritannien skal foregå efter Brexit. Her er det vigtigt, at danske virksomheder kan blive ved med at handle på det britiske marked med så få hindringer som muligt, siger direktør Thomas Bustrup, Dansk Industri.

Især Storbritanniens økonomiske mellemværende med EU er uløst, ligesom spørgsmål udestår omkring EU-borgeres rettigheder i Storbritannien, samt om grænsen i Irland, som efter Brexit bliver EU’s ydre grænse. Stats- og regeringscheferne blev enige om, at de igen vil gøre status på forhandlingerne på deres næste topmøde i december.

- Det bedste, briterne kan gøre nu, er at indlede reelle forhandlinger om udtrædelsen af EU, så vi kan komme videre til næste fase. Derfor er det også positivt, at de øvrige 27 EU-lande klart melder ud, at de er parate til at forsætte forhandlingerne, så snart briterne er det, siger Thomas Bustrup.

- Selvom Brexit fylder meget, så er vi i dansk erhvervsliv glade for, at EU-topmødet lykkedes med at levere vigtige resultater på det digitale indre marked og håndteringen af migrationssituationen – vigtige fremskridt som Brexit-forhandlingerne delvist overskygger, siger Thomas Bustrup.

Danske virksomheder eksporterede sidste år for 74 mia. kr. til Storbritannien. Den eksport sikrer mere end 55.000 arbejdspladser i Danmark fordelt på mange sektorer.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig