DI: Britisk bremse på handelsaftale efter Brexit

Forhandlingerne om en fremtidig handelsaftale mellem EU og Storbritannien kommer ikke i gang i denne omgang, fordi der ikke er sket tilstrækkelige fremskridt i de aktuelle udtrædelsesforhandlinger. Det er ærgerligt, lyder det fra landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.

- Vi vil meget gerne hurtigst muligt nå frem til det punkt, hvor forhandlerne kan tale handel. Dansk erhvervsliv har behov for klarhed omkring, hvordan samhandlen med Storbritannien skal foregå efter Brexit. Her er det vigtigt, at danske virksomheder kan blive ved med at handle på det britiske marked med så få hindringer som muligt, siger direktør Thomas Bustrup, Dansk Industri.

Især Storbritanniens økonomiske mellemværende med EU er uløst, ligesom spørgsmål udestår omkring EU-borgeres rettigheder i Storbritannien, samt om grænsen i Irland, som efter Brexit bliver EU’s ydre grænse. Stats- og regeringscheferne blev enige om, at de igen vil gøre status på forhandlingerne på deres næste topmøde i december.

- Det bedste, briterne kan gøre nu, er at indlede reelle forhandlinger om udtrædelsen af EU, så vi kan komme videre til næste fase. Derfor er det også positivt, at de øvrige 27 EU-lande klart melder ud, at de er parate til at forsætte forhandlingerne, så snart briterne er det, siger Thomas Bustrup.

- Selvom Brexit fylder meget, så er vi i dansk erhvervsliv glade for, at EU-topmødet lykkedes med at levere vigtige resultater på det digitale indre marked og håndteringen af migrationssituationen – vigtige fremskridt som Brexit-forhandlingerne delvist overskygger, siger Thomas Bustrup.

Danske virksomheder eksporterede sidste år for 74 mia. kr. til Storbritannien. Den eksport sikrer mere end 55.000 arbejdspladser i Danmark fordelt på mange sektorer.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli