DI: Behov for mere arbejdskraft, hvis politikerne vil øge de offentlige udgifter

Regeringen har præsenteret en fornuftig finanslov i en svær tid, mener DI. Det går godt for dansk økonomi, men virksomhederne mangler medarbejdere for at kunne fortsætte væksten, og dermed rykker faren for overophedning af dansk økonomi nærmere. Derfor er det afgørende, at politikerne kun øger de offentlige udgifter, hvis de samtidig står sammen om en god skatteaftale og endnu flere tiltag, der får mere arbejdskraft ud i økonomien.

- Regeringen lægger op til at øge de offentlige udgifter en anelse, og det kan dansk økonomi godt bære – men kun hvis regeringen og Folketingets øvrige partier samtidig står sammen om at sikre flere hænder og hoveder ude i virksomhederne via bl.a. lavere skat på arbejde. Det er den eneste måde, vi kan øge de offentlige udgifter uden at risikere en overophedning af dansk økonomi, siger Karsten Dybvad

Han hæfter sig især ved, at regeringen vil øge forskningsbudgettet med 400 mio. kr.

- Forskning og viden er det, vi lever af i Danmark, så jo mere vi som samfund investerer i fremtiden, jo bedre står vi. Vores virksomheder har længe efterspurgt flere penge til forskning, og det er virkelig positivt, at regeringen giver forskningen et løft, så vi kan udvikle flere gode ideer og løsninger her i Danmark. Vi skal videre ad den vej, siger DI’s Karsten Dybvad.

Regeringen vil også prioritere penge på at fremme dansk eksport. Og det er vigtigt, mener DI, så Danmark kan fastholde et højt niveau for ikke mindst danske eksportfremstød til vigtige markeder.

- Hvis danske virksomheder kun solgte deres produkter og services til danske kunder, ville vi være et betydeligt fattigere land. Danmark er en eksportnation, som har bygget hele vores velstand op på også at sælges vores varer til udlandet. Derfor er det vigtigt for dansk erhvervsliv og dansk økonomi, at regeringen har fokus på at styrke eksporten og trække udenlandske investeringer til Danmark, siger Karsten Dybvad.

DI finder det også positivt, at regeringen afsætter penge til at sikre en effektiv skatteadministration.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, e-mail: jofs@di.dk eller tlf.: 2830 1544

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli