DI: Behov for målrettet hjælp til turist- og oplevelseserhvervet

DI offentliggør nu seks konkrete forslag, som organisationen har spillet ind til regeringen, med det formål at afbøde de værste konsekvenser for turist- og oplevelseserhvervet.

- Vi er i tæt dialog med vores medlemmer inden for turist- og oplevelseserhvervet, og tilbagemeldingerne er enslydende. I januar og februar pegede alt i retning af endnu et rekordår, og i løbet af halvanden uge har alt ændret sig.

- Indtægterne er nul eller tæt på nul, og selvom virksomhederne gør alt hvad de kan, så kan de ikke reducere omkostningerne hurtigt nok. Derfor foreslår vi nu seks helt konkrete forslag, som skal være med til at hjælpe erhvervet igennem krisen, siger direktør Kent Damsgaard.

Corona-krisen har de facto medført, at hovedparten af turist- og oplevelseserhvervet er lukket helt eller delvist ned. Erhvervet støtter op om det offentliges arbejde med at bekæmpe spredningen af smitte, men krisen har store og alvorlige konsekvenser for erhvervet.

- Turist- og oplevelseserhvervet har været igennem en lavsæson, og i de fleste virksomheder betyder det, at kassekreditten på dette tidspunkt er fuldt udnyttet. Virksomhederne var ved at forberede sig på at skulle skrue op for aktivitetsniveauet op mod påsken. På den måde rammer corona-virussen erhvervet ekstra hårdt, og derfor er der behov for målrettet hjælp til erhvervet, siger Kent Damsgaard.

Konkret foreslår DI blandt andet, at regeringen hurtigst muligt udvider kompensationsordningen for aflyste arrangementer og at der skabes klarere retningslinjer fremadrettet samt gives sikkerhed for forudbetalinger.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI samler 25 erhvervsledere, der skal fremme mangfoldighed i dansk erhvervsliv2.7.2020 13:59:15 CESTPressemeddelelse

Dansk erhvervsliv skal blive bedre til at tiltrække og fastholde talent af forskellige køn, alder og baggrund, hvis vi skal sikre vores innovations- og konkurrenceevne. Derfor nedsætter DI et nyt specialudvalg med Lars Rasmussen i spidsen, der er bestyrelsesformand for en række life science virksomheder. Mangfoldigheds- og ligestillingspolitik skal spille en central rolle i erhvervspolitikken, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

DI: Klimaaftale tager flere store skridt ind i en grønnere fremtid22.6.2020 06:21:07 CESTPressemeddelelse

Med dagens klimaaftale står et bredt flertal i Folketinget sammen om en lang række tiltag, som vil fremme den grønne omstilling i Danmark og bane vejen for, at Danmark når nærmere klimamålsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030. DI glæder sig over aftalen, som i høj grad også tager afsæt i anbefalingerne fra erhvervslivets klimapartnerskaber og følger sigtelinjerne i DI’s egen 2030-plan. Samtidig hilser DI planerne om en grøn skattereform til efteråret velkomne.