DI: Behov for målrettet hjælp til turist- og oplevelseserhvervet

DI offentliggør nu seks konkrete forslag, som organisationen har spillet ind til regeringen, med det formål at afbøde de værste konsekvenser for turist- og oplevelseserhvervet.

- Vi er i tæt dialog med vores medlemmer inden for turist- og oplevelseserhvervet, og tilbagemeldingerne er enslydende. I januar og februar pegede alt i retning af endnu et rekordår, og i løbet af halvanden uge har alt ændret sig.

- Indtægterne er nul eller tæt på nul, og selvom virksomhederne gør alt hvad de kan, så kan de ikke reducere omkostningerne hurtigt nok. Derfor foreslår vi nu seks helt konkrete forslag, som skal være med til at hjælpe erhvervet igennem krisen, siger direktør Kent Damsgaard.

Corona-krisen har de facto medført, at hovedparten af turist- og oplevelseserhvervet er lukket helt eller delvist ned. Erhvervet støtter op om det offentliges arbejde med at bekæmpe spredningen af smitte, men krisen har store og alvorlige konsekvenser for erhvervet.

- Turist- og oplevelseserhvervet har været igennem en lavsæson, og i de fleste virksomheder betyder det, at kassekreditten på dette tidspunkt er fuldt udnyttet. Virksomhederne var ved at forberede sig på at skulle skrue op for aktivitetsniveauet op mod påsken. På den måde rammer corona-virussen erhvervet ekstra hårdt, og derfor er der behov for målrettet hjælp til erhvervet, siger Kent Damsgaard.

Konkret foreslår DI blandt andet, at regeringen hurtigst muligt udvider kompensationsordningen for aflyste arrangementer og at der skabes klarere retningslinjer fremadrettet samt gives sikkerhed for forudbetalinger.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.