DI: Årets optag er godt nyt for erhvervslivet

64.943 unge får ved midnatstid at vide, hvilken videregående uddannelse, de er optaget på. Dansk Industri glæder sig særligt over at stadig flere unge er blevet interesseret i uddannelser, der fører til job i det private erhvervsliv. Eksempelvis på ingeniør- og IT-uddannelserne.

- Det er supergodt, at så mange af de unge er blevet optaget på uddannelser med gode jobmuligheder, siger Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Industri

Erhvervslivet kommer i de nærmeste år til at mangle ingeniører og andre med tekniske og naturvidenskabelige kompetencer. Det har både Kvalitetsudvalget, Udvalget for bedre universitetsuddannelser og adskillige organisationer og tænketanke, peget på. Behovet for flere ingeniører og andre medarbejdere med tekniske kompetencer skyldes ikke mindst digitaliseringen.

- Derfor er det jo en rigtig god nyhed, at stadig flere unge vælger de tekniske uddannelser, og at der også er blevet optaget hele syv procent flere på civilingeniøruddannelserne og fire procent på diplomingeniøruddannelserne, siger Mette Fjord Sørensen.

På de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser er der samlet optaget 8.210 studerende. Men træerne vokser ikke ind i himlen, lyder det fra DI. Lidt flere end 20.000 unge, får at vide, at de ikke er optaget på den uddannelse de har søgt. Cirka halvdelen bliver afvist, fordi de ikke opfylder forudsætningerne, og den anden halvdel bliver afvist, fordi der ikke er pladser nok på uddannelserne.

- Desværre er der næsten 10.000 unge, som har alle de faglige forudsætninger og kvalifikationer for at blive optaget, som får at vide, at der ikke er plads til dem på uddannelsen. Det er især ærgerligt på de uddannelser, hvor vi ved, der er gode muligheder for beskæftigelse.

- Eksempelvis er det bemærkelsesværdigt, at IT-universitetet har modtaget dobbelt så mange førsteprioritets ansøgere, som de har kunnet optage. Det er at smide guld på gaden, at vi ikke kan optage interesserede unge på IT-uddannelserne, når der rent faktisk er stor efterspørgsel efter it-faglige kandidater, siger Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos uddannelses- og forskningspolitisk chef Mette Fjord Sørensen, tlf. +4552132312, e-mail mfj@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. +4523284912, e-mail boh@di.dk

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge