DI: Årets optag er godt nyt for erhvervslivet

64.943 unge får ved midnatstid at vide, hvilken videregående uddannelse, de er optaget på. Dansk Industri glæder sig særligt over at stadig flere unge er blevet interesseret i uddannelser, der fører til job i det private erhvervsliv. Eksempelvis på ingeniør- og IT-uddannelserne.

- Det er supergodt, at så mange af de unge er blevet optaget på uddannelser med gode jobmuligheder, siger Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Industri

Erhvervslivet kommer i de nærmeste år til at mangle ingeniører og andre med tekniske og naturvidenskabelige kompetencer. Det har både Kvalitetsudvalget, Udvalget for bedre universitetsuddannelser og adskillige organisationer og tænketanke, peget på. Behovet for flere ingeniører og andre medarbejdere med tekniske kompetencer skyldes ikke mindst digitaliseringen.

- Derfor er det jo en rigtig god nyhed, at stadig flere unge vælger de tekniske uddannelser, og at der også er blevet optaget hele syv procent flere på civilingeniøruddannelserne og fire procent på diplomingeniøruddannelserne, siger Mette Fjord Sørensen.

På de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser er der samlet optaget 8.210 studerende. Men træerne vokser ikke ind i himlen, lyder det fra DI. Lidt flere end 20.000 unge, får at vide, at de ikke er optaget på den uddannelse de har søgt. Cirka halvdelen bliver afvist, fordi de ikke opfylder forudsætningerne, og den anden halvdel bliver afvist, fordi der ikke er pladser nok på uddannelserne.

- Desværre er der næsten 10.000 unge, som har alle de faglige forudsætninger og kvalifikationer for at blive optaget, som får at vide, at der ikke er plads til dem på uddannelsen. Det er især ærgerligt på de uddannelser, hvor vi ved, der er gode muligheder for beskæftigelse.

- Eksempelvis er det bemærkelsesværdigt, at IT-universitetet har modtaget dobbelt så mange førsteprioritets ansøgere, som de har kunnet optage. Det er at smide guld på gaden, at vi ikke kan optage interesserede unge på IT-uddannelserne, når der rent faktisk er stor efterspørgsel efter it-faglige kandidater, siger Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos uddannelses- og forskningspolitisk chef Mette Fjord Sørensen, tlf. +4552132312, e-mail mfj@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. +4523284912, e-mail boh@di.dk