DI: Aftale om overskudsvarme er en kæmpe gevinst for klimaet

I fremtiden vil overskudsvarmen fra virksomhedernes produktion blive brugt til opvarme huse og lejligheder i stedet for at blive sendt ud i en blå luft. Det skyldes en aftale, som netop er indgået af partierne bag energiforliget. DI anslår, at yderligere op mod 128.000 enfamiliehuse kan blive opvarmet med overskudsvarme, hvis potentialet bliver udnyttet fuldt ud.

- I fremtidens klimavenlige samfund er det bydende nødvendigt, at vi udnytter energien så effektivt som muligt. Og det her er energieffektivisering, så det basker. Vi sender den varme, som virksomhederne alligevel ikke kan bruge til noget, ud i fjernvarmenettet, hvor den kan gøre nytte, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

En stribe afgifter og uhensigtsmæssige regler har spændt ben for, at overskudsvarmen fra virksomhederne hidtil har kunne udnyttes fuldt ud. Varmen er i stedet gået til spilde.

Men med dagens aftale skal der ikke længere betales afgifter, hvis der er indgået en energieffektiviseringsaftale (tidligere kaldet certificeringsordningen). Det betyder, at det bliver rentabelt at udnytte langt mere af virksomhedernes overskudsvarme.

- Det er et eksempel på det, vi er så gode til i Danmark. Vi får systemerne til at arbejde sammen, og udnytter hinandens styrker. I dette tilfælde er det til gavn for både klimaet og vores velstand, fordi vi spilder mindre energi, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI har tidligere anslået, at yderligere op mod 128.000 enfamiliehuse kan blive opvarmet af overskudsvarme gennem fjernvarmenettet. Dermed skal der bruges mindre energi fra andre kilder som kul eller biomasse.

- Det er en kæmpe gevinst for klimaet, og det viser vejen til fremtidens grønne samfund, hvor produktionen af energi og forbruget er koblet sammen på en helt anden måde end i dag. På den måde får vi endnu flere grønne eksempler, som vi kan vise frem til resten af verden, siger Lars Sandahl Sørensen.

Med aftalen slutter et årelangt sværdslag i dansk politik om udnyttelsen af overskudsvarme, hvor DI har arbejdet for at sikre, at overskudsvarmen bliver udnyttet i stedet for at gå til spilde.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829