DI: Aftale er danmarkshistoriens største sikkerhedsnet under vores samfund

Med dagens aftale kommer regeringen og resten af Folketinget tusindvis af virksomheder og arbejdspladser til undsætning med en historisk stor hjælpepakke. DI glæder sig over, at regeringen og Folketinget tager et så klokkeklart ansvar for at hjælpe de mange nødstedte arbejdspladser og selvstændige erhvervsdrivende i en historisk krisesituation.

- Det er danmarkshistoriens største økonomiske sikkerhedsnet, som Folketinget nu spænder ud under de mange nødstedte virksomheder – og under hele vores samfund. Det betyder på ingen måde, at vi undgår konkurser eller tab af arbejdspladser. Men det vil gøre en kæmpe forskel i en meget, meget svær tid for alle de danskere, som har egen virksomhed eller går på job i en. Og det vil frem for alt være med til at sikre, at vi også har indtægter og råd til et godt velfærdssamfund for alle danskere på den anden side af denne krise, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han hæfter sig ved, at regeringen og partierne samtidig klart tilkendegiver, at de er klar til at gå videre – og er villige til at afsætte et trecifret milliardbeløb, hvis det bliver nødvendigt.

- Politikerne har vedtaget en historisk aftale i dag, men jeg er også utrolig glad for det klare signal om, at et bredt politisk flertal er klar til at træffe flere historiske beslutninger i den næste tid. Når vi spørger vores virksomheder, så er de mere bekymrede for fremtiden, end nogensinde før. Derfor er det så vigtigt, at et vores politikere på tværs af Folketinget er klar til at handle – og handle i tide, siger Lars Sandahl Sørensen.

Som del af aftalen vil virksomheder i udvalgte brancher, som rammes direkte af påbud, få 100 procent i kompensation. Det hilser DI velkomment.

- Regeringen og myndighederne har truffet nogle svære beslutninger for at bryde smittekæderne og redde menneskeliv. I den situation er det godt – og vigtigt, at staten samtidig er klar til at hjælpe de virksomheder, som nu står helt uden omsætning. Det er en vigtigt og nødvendig investering i, at vi har et levende forretningsliv og et godt samfund på den anden side af coronakrisen, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger, at DI gerne havde set, at aftalen om kompensation i omsætning var uden loft, så også de store – særligt hårdt ramte – virksomheder fik fuldt ud gavn af den. Men han glæder sig over, at partierne tilkendegiver, at de vil følge udviklingen og sætte ind i takt med, at situationen udvikler sig.

Aftalen betyder også, at de to kautionsordninger i Vækstfonden, som var en del af en tidligere hjælpepakke, nu kraftigt forøges.

- Det er et spørgsmål om liv og død for mange virksomheder, at de kan få hjælp med likviditeten, så der er penge til, så de kan holde hjulene i gang og kæmpe sig igennem krisen her. Det er en fuldstændig afgørende håndsrækning, at vi nu i langt større omfang får mulighed for kautioner. Det falder på et knastørt sted, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI ser positivt på, at regeringen og Folketinget med aftalen har et bredt fokus på, at at give bankerne bedre muligheder for at hjælpe virksomhederne igennem krisen.

- Det er virkelig vigtigt og positivt, at bankerne nu får alle muligheder for at være en hjælpende hånd for virksomhederne i den her tid. Der er brug for, at vi nu står sammen om at få Danmark og dansk økonomi igennem denne ekstraordinært vanskelige situation, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.