DI åbner dørene for 28 amerikanske kongresmedlemmer inden statsbesøg

Mindre end en måned før USA’s præsident, Donald Trumps, ankomst til Danmark i september, var 28 medlemmer af den amerikanske kongres på et ugelangt besøg hos Dansk Industri, hvor de blandt andet drøftede energi og uddannelse. Besøget har til formål at styrke dansk-amerikanske relationer inden for blandt andet handel og grøn vækst.

- Det er en stor ære at få mulighed for at fremvise danske styrkepositioner over for en så stor gruppe centrale amerikanske beslutningstagere. Mange danske virksomheder er til stede på det amerikanske marked, og det er vigtigt for dem og for Danmark, at vi skaber endnu tættere relationer mellem vores to lande, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

- Både demokrater og republikanere fra forskellige områder i USA er til stede og meget lydhøre om alt fra databeskyttelse til handelspolitik og bæredygtig udvikling. Vi har haft en god dialog om vigtige dagsordner, som vi vil arbejde videre med, når landets præsident Donald Trump snart gæster Danmark, siger Thomas Bustrup.

Kongresmedlemmerne ankom mandag den 5. august i følgeskab af 170 personer fra store amerikanske virksomheder, heriblandt VISA, Shell, General Motors og Google.

Flere danske virksomheder var også til stede under besøget hos DI ved Rådhuspladsen i København, hvor de blandt andet deltog i paneldebatter med de amerikanske politikere om fremtidens energi, infrastruktur og uddannelse. Derudover fik kongresmedlemmerne et indblik i ”Den danske model”, GDPR-regler og danske virksomheders arbejde med datasikkerhed.

- Vi har inspireret de 28 amerikanske kongresmedlemmer med danske succeshistorier, der kendetegner Danmark, og det samfund vi lever i. Vi er førende inden for udvikling af vedvarende energi og velfærdsteknologi, som der er stor efterspørgsel efter i USA, siger Thomas Bustrup.

Det er det amerikanske Ripon Society og Franklin Center for Global Exchange, der har samlet kongresmedlemmerne til et besøg i Danmark under overskriften TransAtlantic Capital to Capital Exchange. Målet er, at styrke handelsforbindelser over Atlanten, som er vigtig for dansk økonomi.

USA er verdens største økonomi og Danmarks største handelspartner uden for EU. Dansk eksport til USA beløber sig til 125 mia. kr., hvormed landet indtager en tredjeplads over lande, som Danmark har det største handelssamkvem med.

Det danske aftryk i USA er også betydeligt. Ifølge en ny analyse fra DI, der har kontorer i Washington D.C. og New York, og den danske ambassade i USA, har danske virksomheder skabt   123.000 amerikanske job og bidraget til landets økonomi med investeringer på omkring 102 mia. kr.

For yderligere information kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf.: 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk.

Thomas Bustrup, DI

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: