DI åbner dørene for 28 amerikanske kongresmedlemmer inden statsbesøg

Mindre end en måned før USA’s præsident, Donald Trumps, ankomst til Danmark i september, var 28 medlemmer af den amerikanske kongres på et ugelangt besøg hos Dansk Industri, hvor de blandt andet drøftede energi og uddannelse. Besøget har til formål at styrke dansk-amerikanske relationer inden for blandt andet handel og grøn vækst.

- Det er en stor ære at få mulighed for at fremvise danske styrkepositioner over for en så stor gruppe centrale amerikanske beslutningstagere. Mange danske virksomheder er til stede på det amerikanske marked, og det er vigtigt for dem og for Danmark, at vi skaber endnu tættere relationer mellem vores to lande, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

- Både demokrater og republikanere fra forskellige områder i USA er til stede og meget lydhøre om alt fra databeskyttelse til handelspolitik og bæredygtig udvikling. Vi har haft en god dialog om vigtige dagsordner, som vi vil arbejde videre med, når landets præsident Donald Trump snart gæster Danmark, siger Thomas Bustrup.

Kongresmedlemmerne ankom mandag den 5. august i følgeskab af 170 personer fra store amerikanske virksomheder, heriblandt VISA, Shell, General Motors og Google.

Flere danske virksomheder var også til stede under besøget hos DI ved Rådhuspladsen i København, hvor de blandt andet deltog i paneldebatter med de amerikanske politikere om fremtidens energi, infrastruktur og uddannelse. Derudover fik kongresmedlemmerne et indblik i ”Den danske model”, GDPR-regler og danske virksomheders arbejde med datasikkerhed.

- Vi har inspireret de 28 amerikanske kongresmedlemmer med danske succeshistorier, der kendetegner Danmark, og det samfund vi lever i. Vi er førende inden for udvikling af vedvarende energi og velfærdsteknologi, som der er stor efterspørgsel efter i USA, siger Thomas Bustrup.

Det er det amerikanske Ripon Society og Franklin Center for Global Exchange, der har samlet kongresmedlemmerne til et besøg i Danmark under overskriften TransAtlantic Capital to Capital Exchange. Målet er, at styrke handelsforbindelser over Atlanten, som er vigtig for dansk økonomi.

USA er verdens største økonomi og Danmarks største handelspartner uden for EU. Dansk eksport til USA beløber sig til 125 mia. kr., hvormed landet indtager en tredjeplads over lande, som Danmark har det største handelssamkvem med.

Det danske aftryk i USA er også betydeligt. Ifølge en ny analyse fra DI, der har kontorer i Washington D.C. og New York, og den danske ambassade i USA, har danske virksomheder skabt   123.000 amerikanske job og bidraget til landets økonomi med investeringer på omkring 102 mia. kr.

For yderligere information kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf.: 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk.

Thomas Bustrup, DI

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.