DI åbner døre for danske virksomheder i Frankrig

Den 6.-8. oktober 2019 deltager næsten 50 danske virksomheder i et erhvervsfremstød til Frankrig, der i dag er Danmarks ottende største eksportmarked. Målet er at styrke danske virksomheders position på det voksende franske marked inden for b.la. grøn teknologi, velfærd- og sundhedsprodukter samt livsstil og design. D.K.H. Kronprinsen og Kronprinsessen står i spidsen for erhvervsfremstødet.

- Vi er meget glade for at D.K.H. Kronprinsparret går i front for danske virksomheder i Frankrig. Erhvervsfremstødet finder sted godt et år efter Frankrigs præsident Emmanuel Macron besøgte Danmark, der skabte et unikt, stærkt bånd mellem vores to lande, som vi nu vil gøre endnu stærkere. Timingen kunne derfor ikke være bedre, siger DI’s direktør Thomas Bustrup.

Frankrig er verdens sjette største økonomi og et af Danmarks vigtigste eksportmarkeder. De seneste år har landet fremlagt ambitiøse mål inden for grøn vækst og nye sundhedsreformer, hvor danske virksomheder står stærkt i den internationale konkurrence.

- I DI vurderer vi, at forretningspotentialet til Frankrig er stort. Det franske samfund bevæger sig i en retning, der minder mere og mere om det danske hvad gælder bæredygtig udvikling, velfærdsteknologi og livstil. Danske virksomheder fører i den globale konkurrence inden for disse sektorer, og de kan dermed spille en vigtig rolle i det franske samfunds udvikling, siger Thomas Bustrup.

Erhvervsfremstødet finder sted under overskriften ”Danmark og Frankrig – sammen om et bedre liv og en bæredygtig fremtid”. I løbet af de tre efterårsdage i Paris, vil danske virksomheder få mulighed for at mødes med centrale franske aktører på tværs af sektorer for bl.a. at diskutere, hvordan vi kan ”make our planet great again”, som præsident Emmanuel Macron proklamerede i kølvandet på Parisaftalen fra 2015.

Inden 2035 skal 32 pct. af Frankrigs energiforbrug og -produktion stamme fra vedvarende energikilder, som eksempelvis havvind. Derudover vil landet omlægge dele af sin infrastruktur til el og sætte turbo på den grønne udvikling i de franske storbyer, herunder Paris.

I dag har danske virksomheder omkring 450 datterselskaber i Frankrig, der tilsammen beskæftiger næsten 55.000 medarbejdere i landet. En tættere relation mellem Danmark og Frankrig kan give endnu flere danske virksomheder nye muligheder på det franske marked og dermed bane vejen for endnu mere forretning og indtjening til Danmark.

- Det er en stor fordel for danske virksomheder, at der er så få handelsbarrierer mellem vores to lande. Det understreger fordelene ved EU-medlemsskabet for en lille, åben økonomi som den danske. Når virksomheder leverer teknologi og løsninger til Frankrig, skaber det vækst og beskæftigelse i Danmark, der direkte kan veksles til velfærd, siger Thomas Bustrup.

For yderligere information kontakt DI’s chefkonsulent Helle Bundgaard på tlf. 3377 3065 eller e-mail: hbu@di.dk eller DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf. 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk.