DI åbner døre for danske virksomheder i Frankrig

Den 6.-8. oktober 2019 deltager næsten 50 danske virksomheder i et erhvervsfremstød til Frankrig, der i dag er Danmarks ottende største eksportmarked. Målet er at styrke danske virksomheders position på det voksende franske marked inden for b.la. grøn teknologi, velfærd- og sundhedsprodukter samt livsstil og design. D.K.H. Kronprinsen og Kronprinsessen står i spidsen for erhvervsfremstødet.

- Vi er meget glade for at D.K.H. Kronprinsparret går i front for danske virksomheder i Frankrig. Erhvervsfremstødet finder sted godt et år efter Frankrigs præsident Emmanuel Macron besøgte Danmark, der skabte et unikt, stærkt bånd mellem vores to lande, som vi nu vil gøre endnu stærkere. Timingen kunne derfor ikke være bedre, siger DI’s direktør Thomas Bustrup.

Frankrig er verdens sjette største økonomi og et af Danmarks vigtigste eksportmarkeder. De seneste år har landet fremlagt ambitiøse mål inden for grøn vækst og nye sundhedsreformer, hvor danske virksomheder står stærkt i den internationale konkurrence.

- I DI vurderer vi, at forretningspotentialet til Frankrig er stort. Det franske samfund bevæger sig i en retning, der minder mere og mere om det danske hvad gælder bæredygtig udvikling, velfærdsteknologi og livstil. Danske virksomheder fører i den globale konkurrence inden for disse sektorer, og de kan dermed spille en vigtig rolle i det franske samfunds udvikling, siger Thomas Bustrup.

Erhvervsfremstødet finder sted under overskriften ”Danmark og Frankrig – sammen om et bedre liv og en bæredygtig fremtid”. I løbet af de tre efterårsdage i Paris, vil danske virksomheder få mulighed for at mødes med centrale franske aktører på tværs af sektorer for bl.a. at diskutere, hvordan vi kan ”make our planet great again”, som præsident Emmanuel Macron proklamerede i kølvandet på Parisaftalen fra 2015.

Inden 2035 skal 32 pct. af Frankrigs energiforbrug og -produktion stamme fra vedvarende energikilder, som eksempelvis havvind. Derudover vil landet omlægge dele af sin infrastruktur til el og sætte turbo på den grønne udvikling i de franske storbyer, herunder Paris.

I dag har danske virksomheder omkring 450 datterselskaber i Frankrig, der tilsammen beskæftiger næsten 55.000 medarbejdere i landet. En tættere relation mellem Danmark og Frankrig kan give endnu flere danske virksomheder nye muligheder på det franske marked og dermed bane vejen for endnu mere forretning og indtjening til Danmark.

- Det er en stor fordel for danske virksomheder, at der er så få handelsbarrierer mellem vores to lande. Det understreger fordelene ved EU-medlemsskabet for en lille, åben økonomi som den danske. Når virksomheder leverer teknologi og løsninger til Frankrig, skaber det vækst og beskæftigelse i Danmark, der direkte kan veksles til velfærd, siger Thomas Bustrup.

For yderligere information kontakt DI’s chefkonsulent Helle Bundgaard på tlf. 3377 3065 eller e-mail: hbu@di.dk eller DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf. 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk.

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.