DI åbner døre for danske virksomheder i Frankrig

Den 6.-8. oktober 2019 deltager næsten 50 danske virksomheder i et erhvervsfremstød til Frankrig, der i dag er Danmarks ottende største eksportmarked. Målet er at styrke danske virksomheders position på det voksende franske marked inden for b.la. grøn teknologi, velfærd- og sundhedsprodukter samt livsstil og design. D.K.H. Kronprinsen og Kronprinsessen står i spidsen for erhvervsfremstødet.

- Vi er meget glade for at D.K.H. Kronprinsparret går i front for danske virksomheder i Frankrig. Erhvervsfremstødet finder sted godt et år efter Frankrigs præsident Emmanuel Macron besøgte Danmark, der skabte et unikt, stærkt bånd mellem vores to lande, som vi nu vil gøre endnu stærkere. Timingen kunne derfor ikke være bedre, siger DI’s direktør Thomas Bustrup.

Frankrig er verdens sjette største økonomi og et af Danmarks vigtigste eksportmarkeder. De seneste år har landet fremlagt ambitiøse mål inden for grøn vækst og nye sundhedsreformer, hvor danske virksomheder står stærkt i den internationale konkurrence.

- I DI vurderer vi, at forretningspotentialet til Frankrig er stort. Det franske samfund bevæger sig i en retning, der minder mere og mere om det danske hvad gælder bæredygtig udvikling, velfærdsteknologi og livstil. Danske virksomheder fører i den globale konkurrence inden for disse sektorer, og de kan dermed spille en vigtig rolle i det franske samfunds udvikling, siger Thomas Bustrup.

Erhvervsfremstødet finder sted under overskriften ”Danmark og Frankrig – sammen om et bedre liv og en bæredygtig fremtid”. I løbet af de tre efterårsdage i Paris, vil danske virksomheder få mulighed for at mødes med centrale franske aktører på tværs af sektorer for bl.a. at diskutere, hvordan vi kan ”make our planet great again”, som præsident Emmanuel Macron proklamerede i kølvandet på Parisaftalen fra 2015.

Inden 2035 skal 32 pct. af Frankrigs energiforbrug og -produktion stamme fra vedvarende energikilder, som eksempelvis havvind. Derudover vil landet omlægge dele af sin infrastruktur til el og sætte turbo på den grønne udvikling i de franske storbyer, herunder Paris.

I dag har danske virksomheder omkring 450 datterselskaber i Frankrig, der tilsammen beskæftiger næsten 55.000 medarbejdere i landet. En tættere relation mellem Danmark og Frankrig kan give endnu flere danske virksomheder nye muligheder på det franske marked og dermed bane vejen for endnu mere forretning og indtjening til Danmark.

- Det er en stor fordel for danske virksomheder, at der er så få handelsbarrierer mellem vores to lande. Det understreger fordelene ved EU-medlemsskabet for en lille, åben økonomi som den danske. Når virksomheder leverer teknologi og løsninger til Frankrig, skaber det vækst og beskæftigelse i Danmark, der direkte kan veksles til velfærd, siger Thomas Bustrup.

For yderligere information kontakt DI’s chefkonsulent Helle Bundgaard på tlf. 3377 3065 eller e-mail: hbu@di.dk eller DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf. 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk.

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance17.9.2019 15:36:23 CESTPressemeddelelse

Danmark og det globale samfund står over for en inter­national klimakrise, som kræver ekstraordinære svar. Det vil dansk erhvervsliv sætte sig i spidsen for at løse, og vise vejen til, i samarbejde med regeringen, Folketingets partier og resten af det danske samfund. Derfor stifter organisationerne Dansk Energi og Dansk Industri (DI) nu Erhvervslivets Klimaalliance, som hen over de næste to år forpligter sig til at udvikle nye og langsigtede svar på, hvordan vi på tværs af samfundet kan løse klimaudfordringen. - Klimaudfordringen er så gennemgribende, at ingen kan løse den alene. Vi får brug for at udvikle nye og langsigtede svar – på tværs af sektorer, hvis vi skal nå i mål med regeringens ambition, at Danmarks udledning af klimagasser senest i 2030 skal være reduceret med 70 pct. Derfor stifter vi nu Erhvervslivets Klimaalliance, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. De to organisationer glæder sig over regeringens initiativ om klimakontrakter offentliggjort af statsminister

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse 11 nye medlemmer17.9.2019 11:40:55 CESTPressemeddelelse

- President, CEO Henrik Andersen, Vestas Wind Systems A/S - Adm. direktør Nana Bule, Microsoft Danmark ApS - Adm. direktør Allan Christiansen, Lantmännen Schulstad A/S - Senior Vice President Bjarne Foldager, MAN Energy Solutions - CFO for Global Service Poul Hansen, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S - Busdirektør Torben Hansen, Arriva Danmark A/S - Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli A/S - Adm. direktør Søren Nielsen, William Demant A/S - Adm. direktør Helle Reinevald, Jakobsens A/S - Adm. direktør Britta K. Stenholt, Stark Danmark A/S - Adm. direktør Jørgen Utzon, Coor Service Management A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev genvalgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte adm. direktør Flemming Jensen, DSB som nyt medlem af DI’s forretningsudvalg. Følg os

DI med ny 2030-plan: Vi kan skabe vækst og mindske Danmarks CO2-udledning med op til 70 pct.15.9.2019 21:31:24 CESTPressemeddelelse

DI er klar med en 2030-plan for Danmark, som kan løfte den danske velstand med mindst 110 mia. kr., skabe 120.000 nye job i private virksomheder og gennem godt 150 konkrete forslag bringe Danmark i front på den grønne omstilling. Forslagene er finansieret krone for krone og betyder samtidig, at Danmark kan reducere vores CO2-udledning med mindst 65 pct. - og bane vejen for 70 pct.