DI: Åbn grænserne for erhvervsrejsende

Dansk Industri vil have politikerne til at lempe rejserestriktionerne, når de i eftermiddag skal forhandle om yderligere genåbning

I eftermiddag mødes parterne bag genåbningsaftalen for at forhandle yderligere genåbning. For Dansk Industri (DI) er det vigtigste, at de omfattende rejserestriktioner kommer på bordet under forhandlingerne.

- Verden er ved at åbne igen, og det er vigtigt at være forrest i kapløbet om at genetablere eksport og vækst. Derfor skal vi have åbnet grænserne helt for erhvervsrejsende, der skal både ind og ud af Danmark, så vi hurtigst muligt kan indhente det, eksportvirksomhederne har tabt under coronakrisen, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

- Så når partierne er samlet til forhandlinger om genåbning, skal de selvfølgelig også se på rejsereglerne.

Alle erhvervsrejser er vigtige

Ifølge DI er kravene til erhvervsrejsende for stramme i den aftale, der blev indgået 13. april. Der er for stor forskel på, hvor man rejser hen, hvor man kommer fra, og hvornår det skal ske, og det giver ikke mening for DI-direktøren.

- Vi må trække en streg i sandet og sige, at alle erhvervsrejser er vigtige for Danmark. Du skal kunne rejse på arbejde ude i verden, og når du kommer hjem, skal du kunne gå på arbejde igen. Og der skal ikke være krav om isolation eller andet, hvis du har vaccine, er immun eller er testet negativ, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Det samme skal gælde for udenlandske erhvervsfolk, der kommer til Danmark. Har du et coronapas, kan du selvfølgelig komme ind og passe dit arbejde. Den beslutning burde være nem at tage for politikerne, og det burde kunne ske fra 1. maj, hvor næste fase af rejserestriktionerne begynder.

Også øje på genåbning herhjemme

I DI er det også vigtigt, at man fortsat åbner alt, hvad der forsvarligt kan genåbnes herhjemme.

- Vi håber meget, at politikerne i næste fase vil hæve forsamlingsloftet yderligere og få de ældste klasser tilbage i skolerne på fuld tid, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Og så bør man få ind i planen, hvornår medarbejdere kan vende tilbage på arbejdspladsen fysisk. Det er ikke uden omkostninger for medarbejdere og virksomheder med hjemmearbejde, og nogle har nu arbejdet hjemmefra i over et år.

Næste fase af genåbningen træder i kraft torsdag den 6. maj.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Nis Peder Kolby på nipk@di.dk eller tlf. 4032 3400

DI ønsker mere fleksibilitet i lokale nedlukninger10.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Dansk Industri anbefaler nu at regeringen og myndighederne ser på mulighederne for en mere fleksibel måde at håndtere lokale nedlukninger på. Det sker efter nedlukningen søndag af dele af erhvervslivet i Hørsholm Kommune. Ifølge DI rammer nedlukningen hårdt og unødigt skævt i butikker, som er udsat for konkurrence fra butikker i nabokommunerne. Derfor ønsker DI mere pragmatiske løsninger – f.eks. så butikker i stedet for at lukkes fuldt ned kan holde åbent med øgede afstandskrav.

DI: I 2030 skal 40 procent af erhvervslivets ledere være kvinder6.5.2021 21:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der er for få kvinder i den private sektor og særligt i de øverste ledelseslag. Det er en reel hæmsko for vores samfunds og erhvervslivs udvikling. Derfor samler DI som de første dansk erhvervsliv i et mangfoldighedsløfte, The Gender Diversity Pledge, hvor vi sammen giver hånd-slag på at arbejde for at øge diversiteten i toppen af erhvervslivet, så vi når en 40/60-kønsfordeling i 2030.