DHL Stafetten 2020 er aflyst

Arrangørerne og DHL har efter flere overvejelser valgt at trække stikket for DHL Stafetten 2020, og den fælles aflysning kommer til at have konsekvenser langt ud i foreningslivet.
I år bliver depechen ikke givet videre til DHL Stafetten 2020 grundet Covid-19.

Lige siden forbuddet mod større forsamlinger blev forlænget til og med august, har de fem arrangører overvejet muligheden for at afholde årets stafet senere på året, men den tunge beslutning om at afblæse årets udgave af DHL Stafetten er nu blevet en realitet.

Arrangørerne og hovedsponsoren mener ikke, at det vil være ansvarligt eller forsvarligt at afholde et arrangement af DHL Stafettens kaliber i fem forskellige landsdele i et Danmark, som er ramt af corona-virus.

”Ligesom de andre arrangørere er vi i Aarhus Motion utrolig kede af, at det ikke er muligt at gennemføre DHL Stafetten 2020. Men helbredet for vores frivillige og deltagerne kommer i absolut første række, og vi har selvfølgelig stor respekt og forståelse for beslutningen, som vi bakker 100 procent op om. Som situationen er lige nu, så vil det ikke give mening at afvikle årets stafet, og vores tanker går til alle deltagerne, byen, virksomhederne, leverandørerne og alle de frivillige fra mere end 75 foreninger, som er med til at generere penge til deres klubber,” udtaler Carsten Brandt, formand for Aarhus Motion.

DHL støtter op om arrangørens beslutning om af at aflyse, hvad der er årets begivenhed for de mange virksomheder i Danmark. Det er vigtigt for DHL, at alle involverede parter, frivillige og deltagere kan være trygge ved at snøre løbeskoene og gå eller løbe en tur med kollegerne. Derfor retter DHL også blikket mod 2021, hvor de glæder sig til at samle danskerne igen i hele landet.

”DHL Stafetten ligger vores hjerter meget nær, og vi havde til det sidste håbet på, at Danmarks gule og røde folkefest kunne blive et sensommer-lyspunkt oven på mange aflysninger. Men danskernes ve og vel kommer i absolut første række, og vi retter os selvfølgelig efter myndighedernes retningslinjer. Og på den måde gav beslutningen sig selv. Vi er kede af at skuffe de mere end 200.000 mennesker, som deltager ved DHL Stafetten år efter år, men vi håber meget på, at såvel tidligere som nye deltagere vil bakke os op i 2021, hvor DHL Stafetten selvfølgelig vender stærkt tilbage,” siger Susanne Katja Kristensen, Marketing Manager i DHL Express Danmark.

Aflysningen går ud over foreningslivet

Aflysningen af DHL Stafetten går ikke kun udover deltagerne. Det kan i den grad også mærkes hos arrangørerne, hvor listen med aflyste arrangementer vokser uge efter uge og måned efter måned. Dette har også en kedelig konsekvens for de forskellige foreningsaktiviteter, som de nuværende hjælpepakker ikke holder hånden under.

Dorte Vibjerg, administrerende direktør i Sparta Atletik & Løb uddyber:

”Med et 40-års jubilæum i udsigt, er det selvfølgelig et hårdt slag at skulle aflyse og skuffe de mange deltagere og virksomheder, der hvert år støtter op om DHL Stafetten og de foreningsaktiviteter, vi formår at skabe med midlerne fra arrangementet. Det får stor konsekvens for Sparta, de andre arrangører og det elite-, ungdoms- og breddeidræts-arbejde, som er grundlæggende for os som forening at udføre. Derudover er der en hel værdikæde, som aflysningen kommer til at påvirke og det er alt fra leverandører til ikke mindst de mange hjælpeklubber, der hvert år tjener penge på DHL Stafetten ved at stille med frivillige. På nuværende tidspunkt er der ingen hjælpepakke, der erstatter den økonomi, vi skaber med vores motionsløb og som vi nu kommer til at stå og mangle til vores foreningsaktiviteter.”

DHL Stafetten skulle være blevet afholdt i august over hele landet.

Fakta om DHL Stafetten

DHL Stafetten bliver arrangeret af følgende organisationer:
København: Sparta Atletik & Løb
Aarhus: Aarhus Motion
Aalborg: Aalborg Atletik og Motion
Sønderjylland: Sport Event Syd
Odense: OGF

I 2019 løb og gik 206.850 personer med fordelt over alle events i de forskellige byer.

København er den største afdeling, som samler 125.000 deltagere fordelt over fem dage i Fælledparken.

Over 6.000 virksomheder deltager årligt i hele landet.

DHL har været hovedsponsor siden 1991.

Datoerne for 2021 er som følger:

Aarhus: 17.-18.-19. august
Aalborg: 17.-18.-19. eller 24.-25.-26. august (Bekræftes endeligt senere)
Sønderjylland: 25. august
Odense: 17.-18.-19. august
København: 30.-31. august og 1.-2.-3. september

Tilmeldingen åbner 1. marts 2021.

For yderligere information kontakt venligst følgende:

Arrangører

København: Dorte Vibjerg, administrerende direktør i Sparta Atletik & Løb på telefon +45 22622026 eller vibjerg@sparta.dk

Aarhus: Carsten Brandt, formand i Aarhus Motion på telefon +45 40801027 eller carsten.brandt@aarhusmotion.dk

Aalborg: Thomas Nolan Hansen, sportschef i Aalborg Atletik og Motion på telefon +45 23479454 eller sportschef@aalborgatletik.dk

Sønderjylland: Per Hussmann, Eventchef i Sport Event Syd på telefon +45 20421959 eller per@sporteventsyd.dk

Odense: Michael Nielsen, løbsleder i OGF på telefon +45 29251880 eller michael@ogf.dk

Hovedsponsor

DHL: Susanne Katja Kristensen, Marketing Manager hos DHL Express Danmark på+45 77666159 eller susanne.kristensen@dhl.com

Kontakt venligst administrerende direktør, Dorte Vibjerg, på vibjerg@sparta.dk eller 22 62 20 26

I år bliver depechen ikke givet videre til DHL Stafetten 2020 grundet Covid-19.
I år skifter depechen ikke hænder til DHL Stafetten 2020
I år bliver der ikke nogen folkefest i Fælledparken, da DHL Stafetten 2020 er aflyst grundet Covid-19