DGI’s frivillige og medlemmer skal redde liv

Hurtig hjælp er altafgørende ved hjertestop. Derfor går DGI og Hjerteforeningen, med Østifterne som økonomisk partner, nu sammen om at sikre, at mindst 40.000 medlemmer og frivillige i DGI gennemfører et lynkursus i at træde til ved hjertestop.
Chancen for overlevelse firedobles, hvis vidner træder til og yder førstehjælp ved hjertestop. Foto: Søren Malmose for DGI

Hver dag rammes i gennemsnit 11 danskere af hjertestop uden for hospitalerne. Hvis der ikke ydes genoplivning, før ambulancen når frem, overlever kun en ud af 30. Men hvis vidner træder til og yder genoplivning, så overlever en ud af otte. Med andre ord bliver overlevelseschancen næsten firedoblet.

Beskeden indsats gør en forskel

30 minutter er faktisk alt, der skal til, for at lære de basale genoplivningsprincipper. Og de principper vil DGI i samarbejde med Hjerteforeningen nu brede ud til DGI’s 6400 foreninger.

”Det giver jo en tryghed for alle, hvis flere kan træde til når ulykken er ude. Kurset er et fint eksempel på, at en beskeden indsats kan gøre en afgørende forskel,” siger DGI’s administrerende direktør Søren Brixen.

500 instruktører

Det fælles projekt har fået bevilget 11,5 millioner kr. af Østifterne og sigter i første omgang mod at uddanne et netværk af 500 frivillige instruktører. Instruktørerne skal efterfølgende undervise forhåbentligt op mod 40.000 medlemmer og frivillige i DGI i at redde liv på bare 30 minutter.

Med over 1,6 millioner medlemmer i DGI når tilbuddet bredt ud:

”Om det er gymnastik, petanque, Esport eller en helt fjerde sammenhæng, som man er samlet i, så giver det mening og skaber tryghed, hvis flere kan træde til” siger Søren Brixen, der har store visioner for samarbejdet:

”Jeg håber at vi når dertil, hvor alle, der bliver ramt af hjertestop i idrætsregi, får hjælp,” siger Søren Brixen.

Store perspektiver

Også Hjerteforeningen ser store perspektiver i partnerskabet med DGI.

”De 30 minutters varighed gør kurset let tilgængeligt, og vi håber, at det vil appellere til de tusindvis af frivillige trænere og medlemmer, der er tilknyttet DGI. Hvis flere føler sig klædt på og tør træde til ved hjertestop, vil det kunne ses direkte i statistikken for hjerteredninger,” siger administrerende direktør i Hjerteforeningen, Anne Kaltoft.

For Østifterne giver det god mening, at DGI og Hjerteforeningen har fundet hinanden i et samarbejde.

”Østifterne støtter i forvejen Hjerteredderkurser – 30 minutters intro i genoplivning, hvor knap 30.000 personer allerede har lært, hvordan de kan være med til at redde liv ved hjertestop. Det giver god mening at sikre, at frivillige og medlemmer i DGI kan gribe ind ved hjertestop,” siger Lars Suhr Olsen, direktør i Østifterne.

Fakta

Hjerteforeningen har siden 2017 udbredt et nyt koncept for kurser i genoplivning; nemlig ’Hjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning’. Konceptet er udviklet i et samarbejde mellem Hjerteforeningen og Dansk Råd for Genoplivning og med økonomisk støtte fra Østifterne. Kurserne er gratis og bliver afholdt af certificerede instruktører i genoplivning i hele landet. Instruktøren kommer ud til deltagerne.

• På ca. 1 år har ca. 30.000 danskere gennemført et ’Hjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning’
  • 96% af deltagerne på kurset er enten tilfredse eller meget tilfredse med kurset

Læs mere om kurserne:

Læs mere om, hvordan du bliver uddannet som certificeret instruktør i genoplivning:

Tobias Eichner Larsen
Journalist og pressemedarbejder, DGI
tobias.larsen@dgi.dk

Rikke Primdahl
Projektleder Giv Liv, Hjerteforeningen
rprimdahl@hjerteforeningen.dk

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6400 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer.