DGI og DIF: Tillykke til en ny regering

DIF og DGI ser frem til samarbejdet med en ny regering og glæder sig over, at den nye regering vil arbejde for udbredelse af fritidspas, fremme af børn og unges trivsel og afvikling af bureaukrati i det frivillige foreningsliv.

Fælles pressemeddelelse fra DGI og DIF.

DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen og DIF’s formand Niels Nygaard hilser en ny socialdemokratisk regering velkommen. Og på vegne af de over to millioner medlemmer i de to idrætsorganisationer glæder formændene sig til samarbejdet med den nye regering.

DGI og DIF glæder sig især over en række elementer i aftalen for regeringsdannelsen, som understøtter, at flere danskere kan blive aktive i foreningsidrætten, så Danmark i 2025 bliver verdens mest idrætsaktive nation.

Vil fremme børn og unges trivsel
Regeringen vil gøre Danmark til verdens bedste land at være barn i. Det fremgår af aftalen, at større psykisk sårbarhed blandt børn og unge er et af de største problemer i det moderne samfund. En national handlingsplan for mental sundhed skal være med til at identificere tiltag, der fremmer børn og unges trivsel.

”Vi har den udfordring, at mange unge - særligt piger - ikke trives. Derfor er det afgørende, at aftaleparterne bag en ny regering anerkender, at der er udfordringer på området. Idrætsforeningerne og foreningslivet kan spille ind med positive aktive fællesskaber, og vi er ikke i tvivl om, at det kan være en af løsningerne,” siger Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI.

DGI og DIF hæfter sig også ved, at en ny regering vil investere i sundhed, herunder arbejdet med forebyggelse i sundhedsvæsenet.

Fritidspas til udsatte børn og unge
Ifølge aftalen vil regeringen kortlægge og afvikle bureaukratiske byrder for det frivillige foreningsliv og udbrede fritidspas til udsatte og børn og unge, så flere får mulighed for at deltage i foreningslivet.

”Det er et vigtigt signal fra en ny regering, at der skal være gode vilkår for det frivillige foreningsliv og mindst muligt bureaukrati. Det er vi glade for, og det betyder meget. Samtidig glæder vi os over, at flere udsatte børn og unge skal hjælpes ind i foreningernes fællesskaber,” siger Niels Nygaard, formand for DIF.

I aftalen er det desuden præciseret, at de stærke, forpligtende fællesskaber vi har bygget i Danmark, er afgørende for, at hver ny generation har kunne gå en bedre fremtid i møde end den forrige.

Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI, tlf. 3028 3295.

Niels Nygaard, formand for DIF, tlf. 2073 7112.

Majbritt Andersen, pressechef i DGI, tlf. 2129 4115.