DGI Landsstævne skudt i gang med et brag af en åbning

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen hyldede de frivillige, da Danmarks største idrætsfestival torsdag blev skudt i gang i Svendborg med et spektakulært åbningsshow. De næste tre dage byder på over 30 idrætter og 400 aktiviteter for de over 20.000 deltagere.

Landsstævnet er både traditioner og nye tendenser. Det viste åbningen af DGI Landsstævne i Svendborg torsdag, der blev sat i gang med taler, faner og et forrygende show.

For efter et års udskydelse på grund af corona-pandemien kunne DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen byde 20.743 deltagere velkommen til DGI Landsstævne.

”Med Landsstævnet markerer vi fællesskaberne og styrken i at mødes på tværs af alder og geografi. Og på tværs af 30 idrætter og i mere end 400 aktiviteter. Vi har plads til alle,” sagde Charlotte Bach Thomassen.

Hun pegede på, at alt for mange mennesker er uden for fællesskabet, føler sig pressede eller alene.

”Lad os møde den udfordring med noget af det fineste, vi har i Danmark. Fællesskaberne i en forening.”

Også kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen holdt tale for de mange landsstævnedeltagere og publikummer. Og hun hyldede de frivillige, som der i øvrigt er 4.500 af til Landsstævnet.

”Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke enhver af jer frivillige og deltagere, der når I tager herfra igen er frivillige, og som bruger noget af jeres fritid for at være noget for andre. Det er jeres engagement og vilje til at lægge en ekstra indsats, der fylder vores hverdag med begejstring og skaber fællesskaber for os alle,” sagde ministeren.

Kulturministeren med i paraden

Inden åbningsshowet gik kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen – sammen med sin mormor Anna på 87 - med i en del af paraden fra Svendborg midtby til Landsstævnestadion.

16.318 Landsstævnedeltagere gik paraderuten på 2,7 km, og sammenlagt var menneskeslangen 3,9 km lang. Turen blev krydret med over 30 happenings undervejs, som lokale aktører stod for.

Et overflødighedshorn af bevægelse

Åbningen var et overflødighedshorn af bevægelse med over 300 medvirkende, både DGI Verdensholdet, fodboldspillere fra Danish Football Freestyle, kampsportsudøvere fra Svendborg Karateskole og mange, mange flere.

De 15 faner fra DGI’s landsdelsforeninger og DGI’s landsorganisation kom ind på Landsstævnestadion, der var fællessang og landsstævnesangen ’Mildere end før’ blev sunget. Åbningsshowet bestod desuden af en række spektakulære koreografier, forskellige idrætsindslag og DGI Verdensholdet.

Og Landsstævneflaget gik til tops i aftensolen.

30 idrætter og 400 aktiviteter

Frem til søndag kan Landsstævnedeltagerne prøve kræfter med et væld af idrætter. Og Landsstævnet giver deltagerne mulighed for at prøve kræfter med de nyeste idrætstrends – fra combat archery over roundnet til SUP yoga.

Desuden opfører de 5.700 deltagende efterskoleelever showet Klodeværk tre gange, og søndag rundes DGI Landsstævne af med et gigantisk afslutningsshow med over 8.000 deltagere.

Fakta om DGI Landsstævne

• Finder sted fra torsdag den 30. juni til søndag den 3. juli 2022 i Svendborg. Det er Danmarks største idrætsfestival med over 20.743 deltagere, over 30 idrætter, flere end 400 aktiviteter og 40 koncerter.
  • Deltagerne kommer fra hele Danmark. Halvdelen er 23 år eller yngre.
  • Landsstævnet giver deltagerne mulighed for at prøve kræfter med de nyeste idrætstrends – fra combat archery over roundnet til SUP yoga.
  • 5.700 efterskoleelever fra 60 efterskoler er med til DGI Landsstævne og opfører showet Klodeværk tre gange.
  • Omkring 4.500 frivillige – primært fra Fyn - gør deres til, at landsstævnet bliver en oplevelse for livet både for deltagerne og for fynboerne.
  • DGI og Svendborg Kommune står bag DGI Landsstævne 2022. Der er fokus på bæredygtighed, bl.a. er målet at 60 % af al indsamlet affald genbruges eller genanvendes.
  • Svendborgs mangfoldige kulturliv og maritime stemning danner en festlig ramme om landsstævnet blandt andet med totalteater-forestillingen ’Fjeren og Rosen’, der kun opføres under landsstævnet.

Åbningen af DGI Landsstævne. Foto Lars Holm for DGI
Åbningsshowet til DGI Landsstævne. Foto Lars Holm for DGI

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6600 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer.