DGI kårer Torbjørn Nyborg som årets esportstræner

Torbjørn Nyborg, der er esportsansvarlig på CAMPUS Vejle og coach hos esportholdet North, blev lørdag kåret som årets esportstræner af DGI. Han får prisen for bl.a. at være frontløber for en åben, sund og hjertelig esportskultur.

Han er en yderst talentfuld træner og en dygtig strateg. Og så går han i front, når det handler om at udvikle mennesker, fællesskaber og en vej inden for esportstræning, der fordrer til vidensdeling, åbenhed og refleksion.

Derfor er 29-årige Torbjørn Nyborg blevet kåret som årets esportstræner af DGI. Torbjørn Nyborg bor i Vejle, er esportsansvarlig på CAMPUS Vejle, og så er han coach for North, der er et af verdens bedste CS:GO-hold.

Prisen blev overrakt i forbindelse med at DGI holdt Esports Trænerseminar i Vejle 9. februar 2019.

Inspirerer til endnu bedre esportstræning

Ved prisoverrækkelsen blev der lagt vægt på, at Torbjørn Nyborg har udmærket sig som esportstræner ved at være mere end en talentfuld skill-udvikler og et strategisk mastermind, der arbejder med den absolutte top inden for dansk Counter-Strike.

Torbjørn Nyborg har nemlig også dedikeret sig selv og sin tid til elementer, som esporten længe har tørstet efter; åbenhed, vidensdeling og refleksion. Gennem materialeudvikling, streams, netværksmøder og meget mere, inspirerer Torbjørn Nyborg dagligt trænere til at skabe endnu bedre esportstræning, både i klubben, i foreningen og på skolen.

DGI ønsker netop, at esportsforeningerne fremmer en sådan delings- og træningskultur, som Torbjørn Nyborg står for.

Det var esportskommentator- og influencer Andreas Hjort Thomsen – bedre kendt som Jern – der overrakte prisen. I sin tale sagde Jern bl.a.:

”Torbjørn Nyborg er bygget af tre grundsten: 1. En stærk sans for kvalitet, 2. en lun og hjertevarm omsorg og 3. en nærmest brutal arbejdsomhed. Han har en evne til at omfavne og løfte alle spillere han arbejder med, uanset deres udgangspunkt personligt eller niveaumæssigt. Udviklingen af esportsspillere sker nemlig gennem alt fra hardcore dry-runs foran computeren til sociale middage hjemme hos Torbjørn eller gennem hjertelige oplæsninger af juleeventyr.”

Ved prisoverrækkelsen blev det også fremhævet, at Torbjørn Nyborg har omlagt sin livsstil på baggrund af sit virke som rollemodel og esportstræner. Derved er han ikke blot rollemodel for sine spillere – han er samtidig et lysende eksempel for alle dem, der ønsker at inspirere og udvikle spillere og mennesker.

Fakta om prisen som årets esportstræner

Årets esportstræner modtager eOddset Prisen og 5000 kroner. Det er DGI og Danske Spil eOddset, der står bag prisen, der bl.a. skal skabe fokus på, har hvor vigtigt det er med gode esportstrænere for at skabe en stærk kultur i esportsmiljøerne og udvikle spillerne.

I dommerpanelet var Danny ”ZONIC” Sørensen, Head coach for Astralis. Christen “SANDER” Sandersen, redaktør DUST2. Trine Werth foreningskoordinator i TGU eSport. Og Christian Cramer, DGI Esport.

Prisen blev uddelt i forbindelse med DGI Esports Trænerseminar i DGI-Huset i Vejle. DGI modtog 48 nomineringer af i alt 32 esportstrænere. Ud over Torbjørn Nyborg var 4 trænere med i slutspurten om at blive årets esportstræner. De 4 trænere er:

• Jannick Bynk Kubel: Træner hos Hillerød eSport
  • Daniel Vorborg: Copenhagen Flames
  • Tenna Christensen: Esportslærer på Nordfyns Efterskole
  • Anders Jørgensen: Træner hos HFK Esport (Haderslev Fodbold Klub)

Christian Cramer, DGI Esport, tlf. 40 18 21 37, mail: ccn@dgi.dk

Thorbjørn Nyborg er af DGI kåret som  årets esportstræner. Foto: DGI
Thorbjørn Nyborg er af DGI kåret som årets esportstræner. Foto: DGI

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6300 foreninger har over 1,5 mio. medlemmer.