DGI

DGI investerer millioner i fremtidens fællesskaber

Del

Oplevelsesbaseret bevægelse for de mindste. En løbeapp, hvor statistikker er udskiftet med bjerge og en boksegadget, der giver dig mulighed for at give dine venner nogle virtuelle øretæver. Det var bare nogle af vinderne, da DGI lørdag kårede vinderne af iværksætterkonkurrencen DGI Impact.

Foreningsbegrebet er i hastig og konstant forandring og idrætten påvirkes af nye tendenser og digitalisering. Samtidig søger mange idrætsudøvere og foreninger nye måder at organisere deres aktiviteter på.

Det giver plads til nye aktører, nye teknologier og nye logikker. Og det er netop de nye og anderledes idéer, som DGI gerne vil understøtte med innovationskonkurrencen DGI Impact. Idéer, der alle sigter mod at få flere i bevægelse og gentænke fremtidens fællesskaber.

Syv vindere fik to mio. kroner

Lørdag blev vinderne af 2018-udgaven af konkurrencen fundet. Af de 80 tilmeldte projekter var 12 blevet udvalgt til bootcamp og pitch i Sukkerhallen i København. Og heraf gik hele syv af projekterne hjem med penge på lommen og med en billet til et forløb over seks måneder, hvor DGI stiller professionel rådgivning samt adgang til relevant viden og data til rådighed for vinderne.

”Det har været nogle helt vildt gode idéer og nogle meget ambitiøse mennesker vi har mødt. For DGI er det starten på at udforske nogle nye veje i forhold til at udvikle foreningslivet og også udvikle indsatser, der kan gøre mange flere aktive, siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen, der var en del af dommerpanelet.

Naturligt at række ud

Det er første gang, at DGI Impact afvikles. Men for Charlotte Bach Thomassen er det helt naturligt at række ud efter innovative kræfter - også uden for de foreninger, der ellers tegner DGI.

"Vi må bare sande, at vi kan sindsygt meget i foreningerne men foreningerne har også rigtigt meget på deres dagsorden. For alle foreninger er små udviklere på deres eget felt. Men hvis vi virkelig skal have udviklet indsatser og produkter, der kan gavne mange flere foreninger, så skal vi også turde at kigge ud over foreningerne for at få den rette hjælp og de rette input, siger Charlotte Bach Thomassen.

Vinderne

De syv vinderprojekter, der tilsammen har modtaget to millioner kroner, er:

Flat Mountains vil ændre det at løbe fra at være en personlig aktivitet til en social aktivitet. Flat Mountains er en motions- og løbeapp, hvor de sædvanlige løbestats er udskiftet med udfordrende bjerge. Flat Mountains holder styr på vejen til næste basecamp og ultimativt toppen i takt med at deltagerne bevæger sig rundt.

Natureventyr er oplevelsesbaseret bevægelse for de mindste. Henvender sig blandt andet til børnefamilien, børnehaven og folkeskolen. Eventyr udfoldes i fem dele gennem bevægelse rundt i landskabet via en app.

Motivu er en platform til markedsføring af foreningernes åbne hold, tilbud og prøvetræninger. Motivu er allerede i luften men vil gerne udvide med medlemsrekruttering.

WannaSport Multisport vil minimere barriererne for at deltage i sport og motion. Via en app findes og bookes ledige banetider i idrætsfaciliteter på tværs af kommuner, klubber og institutioner. WannaSport vil gerne lave en ”multisport”-udvidelse, hvor brugeren vælger et grundsted, hvor brugeren bliver medlem. Derudover får brugeren adgang til resten af byen på et klippekort, hvor brugeren kan få adgang til eksempelvis svømmehal, fitness og badmintonbaner.

Sensomind Sportshub har udviklet kameraer til kapacitetsudnyttelse i idrætshaller og radiotransmittorer til bolde og spillere. Med deres Sportshub vil de skabe mere aktivitet gennem gamification.

Jabii Social er en boksegadget, som gør det muligt at ”bokse” med sine venner. Der er tilknyttet en social platform med elementer af gamification.

GripFixer hjælper badmintonspillere til at holde det rigtige greb - både baghåndsgreb og forhåndsgreb – ved at guide fingrenes placering til den helt præcise, korrekte stilling. GripFixer monteres direkte på ketcherens greb og det er planen, at lignende aggregater skal udvikles til eksempelvis tennis- og squashketchere.

Om DGI Impact

DGI Impact er en innovationskonkurrence for iværksættere, idémagere og forenings-ildsjæle.

I 2018-2020 vælger DGI Impact hvert år 5-8 innovative projekter og investerer årligt 2 mio. kr. i projekterne.

Vinderne modtager DGI Iværksætterpakken, der, ud over den økonomiske støtte, blandt andet består af et seks måneders forløb med professionel rådgivning samt adgang til relevant data, viden og information fra DGI.

DGI Impact jagter idéer og løsninger inden for tre kategorier:

- Løsninger, som gør det nemmere at være eller blive foreningsleder

- Løsninger, som gør flere danskere aktive

- Løsninger, som gør det lettere at engagere sig i aktive fællesskaber

Dommerpanelet bestod af:

Thomas Madsen-Mygdal, serieiværksætter og stifter af blandt andet Podio.

Charlotte Bach Thomassen, formand i DGI. Tidligere generalsekretær i Det Danske Spejderkorps.

Jesper Højberg Christensen har i 25 år været med til at tegne kommunikationsbranchen og begrebet strategisk kommunikation. Investerer desuden i en række virksomheder som næstformand i Danish Business Angels.

Maria Flyvbjerg Bo, serieiværksætter med 13 års erfaring. Står bag virksomhederne Spenderlog, Hufsy og Digtio

Peder Nedergaard, adm. direktør og bestyrelsesmedlem for Rhetorica A/S. Er desuden investor som bestyrelsesmedlem i NordicBAN og som stifter og bestyrelsesformand for Capital2GROW. Bestyrelsesformand for DGI Storkøbenhavn.

Hans Henrik H. Heming, serieiværksætter og konsulent. Politisk leder for DGI Svømning og hovedbestyrelsesmedlem i DGI. Tidligere hovedbestyrelsesmedlem i Dansk Industri.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Der blev tilsammen delt to millioner kroner ud til vinderne af DGI Impact. Foto: Karina Rasmussen for DGI.
Der blev tilsammen delt to millioner kroner ud til vinderne af DGI Impact. Foto: Karina Rasmussen for DGI.
Download

Links

Information om DGI

DGI
DGI
Vingsted Skovvej 1
7182 Bredsten

79 40 40 40https://www.dgi.dk/

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6300 foreninger har over 1,5 mio. medlemmer. 

Følg pressemeddelelser fra DGI

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DGI

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum