DGI indstiller to ildsjæle fra Gårslev til Kulturministerens Parasportspris

Lars Andersen og Arne Rahbek har været drivkræfterne bag Gårslev Fitness, et nyt samlings- og kultursted med adgang for alle uanset handicap. DGI indstiller nu de to til Kulturministerens Parasportspris.

Uden Lars Andersen og Arne Rahbek – ingen Gårslev Fitness med plads til alle, også dem, der er ramt af slidte led eller bruger kørestol.

De to ildsjæle i den lille by Gårslev ved Vejle har ihærdigt arbejdet for, at det nye foreningsbaserede fitnesscenter blev indrettet, så folk med bevægelseshandicap kunne træne næsten på lige fod med alle andre.

Holdningen er, at det skal være nemt at være aktiv og en del af foreningen - også selvom man f.eks. sidder i kørestol. Derfor har DGI indstillet de to til Kulturministerens Parasportspris 2020.

”Vi er meget stolte over, at vi er blevet indstillet til prisen af DGI. Vi har brugt utrolig mange timer af vores fritid på at få det til at lykkes, og vi er stolte over, at Gårslev Fitness er blevet så godt,” siger Lars Andersen.

Han er formand for Gårslev Fitness, mens Arne Rahbek er formand for foreningen Gårslevhallen.

Fra gammel skolehal til flot idrætscenter

I indstillingen til Parasportsprisen skriver DGI, at Arne Rahbek gennem mere end et årti har troet på ideen om et idrætscenter med plads til alle, og at han – forud for sin tid – havde tilgængelighed højt på ønskesedlen. Lars Andersen så muligheder i en mere alsidig benyttelse af hallen, om de to kapaciteter har stået i spidsen for et turnaround fra gammel skolehal til et nyt flot idrætscenter.

”Arne og Lars har skabt begejstring, vilje og tro på deres gode ide, og de fortjener i den grad ros og anerkendelse for deres indsats. De skabte plads, forandring og ikke mindst rum til bevægelse for alle uanset handicap,” lyder det i indstillingen.

Projektet har fået økonomisk støtte fra Vejle Kommune og ”Fitness for alle”-projektet, men der er en anden støtte, der har været næsten lige så uundværlig: Nemlig støtten fra byen. Der er indsamlet 100.000 kr. i en privat indsamling og derudover har omkring 75 frivillige hjulpet til hele vejen.

De første med ’Fitness for alle’

Da de nye fitnessrammer slog dørene op i Gårslevhallen i september 2020, var det under overværelse af Prinsesse Benedikte og DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Gårslev Fitness er nemlig det første foreningsdrevne fitnesscenter i projektet ’Fitness for alle’, der er bygget med henblik på, at der skal være lige adgang for alle.

Det betyder, at fitnesscentret og hele halområdet er indrettet, så mennesker med et bevægelseshandicap kan bruge maskiner og træningsområde på lige fod med ikke-bevægelseshandicappede.

Foruden de gode træningsfaciliteter er der et aktivt caféområde, der indbyder til socialt samvær og her kan man læse dagens avis.

”Vi har gjort mange ting, så det er let at være bevægelseshandicappet. Det starter allrede på parkeringspladsen, hvor der er handicapparkering lige ved siden af hallen, ligesom vi har elektriske skydedøre og elevator i hallen. Allervigtigst er det, at fitnesscentret er indrettet med specielle maskiner, der både kan bruges af folk i kørestol og af alle andre,” fortæller Lars Andersen.

Træning på næsten lige fod med andre

For et års tid siden startede Gårslev i samarbejde med Vejle Kommune elhockey som parasport.

”Vi blev hurtigt klar over, at der er en gruppe af mennesker, der ikke har de samme muligheder for at være aktive i en idrætsforening som så mange andre. Derfor var det vigtigt at vi fik åbnet op for, at de kunne gå til fitness hos os. Hele konceptet går ud på, at man ikke skal føle sig anderledes fordi man kommer i en kørestol. Den fysiske indretning er lavet sådan, at man kan træne på næsten lige fod med alle andre,” forklarer Lars Andersen.

Der er flere medlemmer med bevægelseshandicap, der træner i Gårslev Fitness, men Corona har gjort starten svær.

20 frivillige fitnessinstruktører er blevet uddannet, så medlemmer i Gårslev Fitness får den bedste introduktion og hjælp i centret. To af instruktørerne har desuden gennemført en særlig uddannelse, som gør dem i stand til at tilrettelægge træningsprogrammer for mennesker med et bevægelseshandicap.

Og Lars Andersen håber, andre fitnesscentre kan blive inspireret af faciliteterne i Gårslev, så der flere steder i landet bliver idrætstilbud til mennesker med bevægelseshandicap.

Fakta om Kulturministerens Parasportspris:

Hvert år hylder kulturministeren personer eller organisationer, som har gjort en enestående indsats for dansk handicapidræt, og som har bidraget til, at handicapidrætten udvikler sig. Kulturministerens Parasportspris blev oprettet som ’Kulturministerens Handicapidrætspris’ og er blevet uddelt siden 2010.

Udover DGI indstiller Danmarks Idrætsforbund, Team Danmark, Parasport Danmark, Dansk Firmaidrætsforbund, Videnscenter om handicap, Danske Handicaporganisationer og Dansk Døve-Idrætsforbund kandidater til prisen. På baggrund af indstillingerne udvælger kulturministeren tre kandidater til prisen og dernæst den endelig vinder. Gårslev Fitness er ikke blandt de nominerede.

Prisen uddeles i forbindelse med showet Sport 2020, der sendes på DR 2. januar. Prisen er på 100.000 kr.

Fakta om Fitness for alle kampagnen

• Gårslev Fitness er blevet til i et samarbejde mellem Foreningen Gårslevhallen, Gårslev Gymnastikforening, DH Vejle, Parasport Danmark og Vejle Kommune og som en del af kampagnen ’Fitness for alle’.
  • ’Fitness for alle’ er en kampagne, der skal skabe innovative og nytænkende tiltag, som gør fitness tilgængelig for mennesker med bevægelseshandicap. Gennem forsøgsprojekter, forskning, læring, inspiration og formidling skal kampagnen være med til at nedbryde både fysiske og sociale barrierer, så der skabes lige muligheder for fitness for alle.
  • Realdania, Lokale og Anlægsfonden, Bevica Fonden, Danske Handicaporganisationer, DIF, DGI, Parasport Danmark og Bevæg dig for livet – Fitness udgør tilsammen partnerskabet bag kampagnen.
  • Der er afsat op til 7 mio. kr. i anlægsstøtte til tre projekter, hvoraf Gårslev Fitness er det første, der er i brug.
  • Sideløbende gennemfører Center for tilpasset idræt og bevægelse, SDU, en forskningsindsats, der skal dokumentere effekten af de nye tiltag. Forskningsindsatsen finansieres af TrygFonden.

Arne Rahbek (tv) og Lars Andersen foran en af de maskiner i Gårslev Fitness, der både kan benyttes af mennesker med og uden bevægelseshandicap.