DGI bakker op om nye restriktioner, men er bekymret for folkesundheden

Nye restriktioner lukker al indendørs idræt i i alt 69 kommuner. DGI bakker op, men er samtidig bekymret for folkesundheden og den mentale trivsel.

Al indendørs idræt lukkes ned i i alt 69 kommuner. Det står klart, efter yderligere 31 kommuner fra fredag 11. december kl. 16 bliver omfattet af de samme skærpede restriktioner, som har været i 38 kommuner siden onsdag.

”Vi bakker naturligvis op om de nye restriktioner og myndighedernes anbefalinger. Vi håber virkelig, at de nye tiltag virker hurtigt, så vi igen kan mødes i idrætsforeningerne. Vi ved, at aktive fællesskaber har kæmpe betydning for folkesundheden og vores mentale trivsel,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

DGI har i hele Corona-perioden haft en klar prioritet; nemlig at børn og unge skal kunne mødes i idrætsforeningerne.

”Der er desværre ikke mulighed for indendørs aktiviteter i de 69 kommuner, fordi børn og unge er en del af smittespredningen her. Men jeg håber, vi efter nytår hurtigst muligt kan komme tilbage i de aktive fællesskaber,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Frivillig fortjener masser af opbakning

Alle idrætsforeninger anbefales at holde nøje øje med, om der kommer yderligere restriktioner, der kan påvirke idrætsaktiviteterne.

De mange ændringer siden marts er en stor opgave for idrætsforeninger og frivillige, der fortjener masser af opbakning:

”Vi opfordrer foreningerne til at holde kontakt til medlemmerne, ikke mindst børn og unge. Det kan være med virtuel træning, eller måske bare en SMS eller et telefonopkald fra trænerne, så vi på forskellig vis kan holde fast i fællesskabet, indtil vi igen kan mødes fysisk. Der er brug for opbakning både blandt frivillige og medlemmer og fra samfundet i øvrigt, så vi kan bevare gejsten i en svær tid,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Indendørs idræt lukkes ned i i alt 69 kommuner

De særlige restriktioner, der først omfattede 38, og nu yderligere 38 kommuner, gælder frem til 3. januar. Det betyder bl.a.:

• Al indendørs idræt lukkes ned
  • Udendørs idræt lukkes ikke, men kan afvikles når de øvrige retningslinjer følges
  • Forsamlingsforbuddet om max 10 personer gælder alle uanset alder
  • Myndighederne opfordrer til, at man tager restriktionerne fra sin hjemkommune med sig, hvis man krydser kommunegrænsen. Hvis man bor i en af de 69 kommuner, hvor indendørs idræt er lukket, bør man ikke dyrke fitness eller spille håndbold indendørs i andre kommuner.