DF gør skole i Jylland til krav i finanslovsforhandlinger

Dansk Folkeparti gør nu en fængselsbetjentuddannelse i Jylland til et krav ved finanslovsforhandlingerne. Socialdemokratiet bakker op om forslaget, Venstre afviser det ikke og Det Konservative Folkeparti er ifølge Naser Khader åbne for alt, der kan skaffe flere fængselsbetjente.

Der mangler fængselsbetjente i Danmark, og som det er nu, kan man kun tage uddannelsen i Birkerød i Nordsjælland. Et uddannelsessted vest for Storebælt skal trække flere kandidater til og besætte nogle af alle de ledige stillinger.

Forslaget har været på bordet et stykke tid, men nu bliver Dansk Folkeparti alvorlige og tager forslaget med som et krav til finanslovsforhandlingerne.

“Vi har foreslået regeringen, at man laver en uddannelse i vestdanmark til at uddanne fængselsfunktionærer. Dem mangler man i øjeblikket, og vi synes, det vil være godt, at man forbedrer rekruttering, så man også i det jyske område får nem adgang til at tage en uddannelse som fængselsfunktionærer,” siger Dansk Folkepartis retsordfører Peter Skaarup til dr.dk

K er opmærksom på problemet
Fagbladet har også spurgt Det Konservative Folkeparti. Her slår retsordfører Naser Khader slår fast, at partiet udgangspunktet bakker op om alt, der kan skaffe flere fængselsbetjente.

“Vi er fra vores side meget opmærksomme på problemet med at rekruttere det nødvendige antal fængselsbetjente, og vi er i udgangspunktet åbne for alle tiltag, der øger tilskyndelsen til at blive fængselsbetjent. Et muligt uddannelsescenter i det vestlige Danmark er selvfølgelig noget, vi er villige til at drøfte,” siger Naser Khader.

Socialdemokratiet bakker op – Venstre vil først se undersøgelser
Socialdemokratiet stillede samme forslag for to uger siden inspireret af politiets midlertidige uddannelse i Fredericia: “Vi står konkret og mangler 175 fængselsbetjente, og vi har kunnet se på antallet af ansøgere til politibetjentuddannelsen, at det har gjort en markant forskel, at der er kommet en uddannelse i vestdanmark,” sagde Trine Bramsen til Horsens Folkeblad.

Venstre er heller ikke afvisende: “Det må vi se på,” siger retsordfører Preben Bang Henriksen til fagbladet. Han efterlyser dog grundige undersøgelser af behovet først.

Læs mere om forslaget om en skole i Jylland her:

Fængselsforbundet: Lad os bruge Møgelkær som midlertidig uddannelsesinstitution

DF stiller finanslovskrav om fængselsbetjentuddannelse i Vestdanmark

Socialdemokratiet: Vi skal uddanne fængselsbetjente i Vestdanmark

Venstre om skole i Jylland: "Det må vi se på"