Dansk Supermarked

Detailkæde og mælkeproducent går sammen om at udvikle økologiske varer

Sammen med Naturmælk giver føtex kunderne mulighed for at fylde indkøbskurven med flere økologiske mejerivarer i fremtiden

Rais Foto

Økologi vinder fortsat frem. Faktisk så meget, at forbrugerne efterspørger mere, end der er varer til. føtex og Naturmælk har sat sig for at udvikle produkter sammen, så kunderne kan få endnu flere økologiske mejerivarer, når de går i én af landets 95 føtex-butikker.

føtex’ direktør Thor Jørgensen ser store muligheder i samarbejdet med Naturmælk.

- Økologi er vigtig for os. Naturmælk laver højkvalitetsprodukter med god smag, som derfor passer naturligt ind i det, vi gerne vil, siger Thor Jørgensen og understreger, at det ikke kun handler om at få flere økologiske varer, men også de rigtige økologiske varer.

Ifølge føtex-direktøren er Naturmælk et godt eksempel på en producent, der leverer økologiske produkter, som giver god smag i munden – både hvad angår kvalitet og dyrevelfærd.

Landmænd rykker ud i føtex
Naturmælk og føtex har allerede nu udviklet en række produkter sammen - lige fra laktosefri minimælk til gourmetoste, og der vil komme mange flere hen over sommeren.

- Vi glæder os til, at samarbejdet rigtigt tager fart. Vi kan hjælpe hinanden med at følge med tidens tendenser, og dermed tilbyde det, som kunderne efterspørger, siger mejerichef i Naturmælk Leif Friis Jørgensen. Han ser samarbejdet med føtex som en mulighed for at komme endnu tættere på dem, der får glæde af produkterne. Allerede i weekenden besøgte 16 af Naturmælks landmænd forskellige føtex-butikker i hele Danmark, hvor de uddelte smagsprøver på nogle af de nye økovarianter.

- Det er en stor fordel, at vi kan komme så tæt på slutkunden og fortælle og vise, hvad økologi er for føtex og Naturmælk. Og så kan landmændene jo med stolthed  i stemmen fortælle om de produkter, de selv har været med til at udvikle på gårdene, siger Leif Friis Jørgensen med et smil.

Om Naturmælk
Naturmælk består af 34 økologiske landmænd beliggende i Syd- og Sønderjylland og på Fyn. 31 af dem har almindelige økologiske gårde, og 3 af dem har biodynamiske gårde. Naturmælks landmænd gør en stor indsats for, at dyrevelfærd og økologi følges ad. Alle køer går på græs 150 dage om året, og om vinteren er dyrene i stalde, hvor de er fritgående og har adgang til sengebåse. Landmændene tilfører desuden køerne en urteblanding bestående af syv urter såsom bibernelle og vejbred. Urteblandingen har samme positive virkning på køerne, som æteriske olier kan have på mennesker, og forskningsforsøg fra Aarhus Universitet bevidner, at urterne fungerer både som krydderurter og som lægeplanter. Desuden medfører urterne i græsmarken en større biodiversitet og øger antallet af bestøvere; bier.

Produkter fra Naturmælk forhandles i alle føtex og føtex food-butikker.

Rais Foto

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked

87 78 50 00http://dansksupermarked.com/