Doro

Det svenske mobilfirma, Doro, donerer mobiltelefoner til isolerede danske ældre

I takt med spredning af Coronavirus er social isolation og ufrivillig ensomhed blevet et faktum for mange ældre. For at modvirke dette og lette kontakten med familie og venner, donerer den seniorfokuserede teknologi-virksomhed, Doro, i nyt samarbejde med teleselskabet OiSTER og hjælpeorganisationen Dansk Folkehjælp, mobiltelefoner til udsatte ældre i risikogruppen.

Den svenske virksomhed, Doro, som udvikler mobiltelefoner og tryghedstjenester til ældre, er initiativtager til projektet. I et nyt samarbejde med OiSTER og Dansk Folkehjælp, uddeles mobiltelefoner med taletidskort til ældre, som er i isolation.

Formålet er at lette kontakten til omverden, mindske bekymringerne hos de ældre og deres pårørende, og gøre de ældre i stand til forsat at føle sig som en del af samfundet - på trods af de gældende forholdsregler om social afstand.

– Social udstødelse og ufrivillig ensomhed har gennem Coronakrisen været en kendsgerning for rigtigt mange ældre mennesker. Ved at donere Doro-telefoner til sårbare ældre håber vi at reducere bekymringerne og samtidig muliggøre nærværet til de pårørende, siger Carl-Johan Zetterberg Boudrie, Adm. Direktør, Doro.

Samtlige, af de donerede telefoner, er udstyret med præinstalleret og forudbetalte taletidskort fra OiSTER for at gøre det så enkelt som muligt for seniorerne. For at sikre, at telefonerne går til de mest trængende, bliver de primært uddelt igennem den landsdækkende hjælpeorganisation, Dansk Folkehjælp, som har en stor viden og indsigt om behovet for hjælp i de lokale samfund.

- Vi oplever, at mange ældre føler sig ekstra isolerede i denne tid, hvor de ikke kan se deres kære eller have en daglig kontakt med deres pårørende. Derfor er vi glade for, at vi med denne donation får mulighed for at uddele mobiltelefoner kvit og frit til de allermest isolerede ældre i vores samfund, siger Dansk Folkehjælps generalsekretær, Klaus Nørlem.

Doro-telefonerne sendes til Dansk Folkehjælps Senior Netværk, hvor hver enkelt telefon omdeles af frivillige, som yderligere instruerer de ældre i at bruge dem.

OiSTER bidrager helt konkret med en startpakke, som indeholder et SIM-kort med eget telefonnummer, og giver mulighed for op til 100 minutters taletid.

-Coronakrisen påvirker os alle, men der er vist ingen tvivl om, at især de ældre lider under de mange restriktioner, som gør, at de ikke eller kun i meget begrænset omfang kan få besøg af familie og venner. Derfor er vi hos Oister glade for at kunne være med til at gøre en forskel og hjælpe dem med at holde kontakten til deres nærmeste, siger Jesper Bennike, der er direktør for OiSTER.

Doro donerer i alt 2000 seniormobiler til de trængende i Norden, Tyskland, Frankrig og England. 250 af disse blive distribueret i Danmark. Disse er model Doro 5516.

For yderligere information:
Marie Elbæk, Grey Public

marie.elbaek@grey.com

Information om Doro

Om Doro

Doro er en teknologi virksomhed, som udvikler tjenester og produkter, der giver ældre mere frihed og indhold. Med en bred portefølje af produkter og tjenester, hjælper Doro med at forbinde generationer digitalt og med at skabe sikkerhed og uafhængighed i og uden for hjemmet. Doro er markedsleder indenfor sikkerhedsalamsystemer i Sverige, Norge og Storbritannien, samt global markedsleder indenfor mobiltelefoner til seniorer. Doro er en svensk virksomhed med hovedsæde i Malmø og salgsaktiviteter i 27 lande. Doros andel er noteret på Nasdaq i Stockholm. I 2019 havde virksomheden omkring 1000 ansatte, og nettoomsætningen udgjorde 2.063 SEK (EUR 195,4 mio.)

Læs mere på www.doro.com

Om OiSTER

OiSTER er et 100% online teleselskab, som blev etableret i 2008 med fokus på mobilt bredbånd og mobiltelefoni til lave priser. Grundlaget for OiSTER har altid været, at det skal være nemt og billigt at være OiSTER-kunde. Det forsøger vi konstant at leve op til. Vi er derfor stolte af vores slogan ’Bedst til prisen’. OiSTER er ejet af Hi3G Danmark Aps, og vi leverer forbindelser til kunderne via 3's stærke landsdækkende 3G- og 4G-netværk.

Læs mere på:www.oister.dk

Om Dansk Folkehjælp
Dansk Folkehjælp er en landsdækkende, frivillig humanitær organisation, som yder hjælp til udsatte mennesker i Danmark og udlandet. Det grønne kors er vores kendetegn, hvor frivillighed, solidaritet med de svageste, og bæredygtighed i vores arbejde er de grundlæggende elementer. Dansk Folkehjælp arbejder med 3 centrale indsatsområder, forebyggelse- og førstehjælp, frivilligt socialt arbejde, og internationalt med katastrofe- og nødhjælp samt udviklingsprojekter. Læs mere om

Læs mere på: www.folkehjaelp.dk