Carglass

Det startede med en regnsensor – i dag er forruden gået online

Del

Udviklingen af bilens forrude er gået stærkt siden 1990’erne. Fra at have været et simpelt stykke glas, er forruden i dag fyldt med hjælpsomme værktøjer.

Fra at have været et simpelt stykke glas er bilens forrude i dag fyldt med hjælpsomme værktøjer. Foto: PR.
Fra at have været et simpelt stykke glas er bilens forrude i dag fyldt med hjælpsomme værktøjer. Foto: PR.

Efter blot at have været et stykke glas mellem bilisten og de foranliggende omgivelser tog udviklingen af forruden og dens teknologi for alvor fart fra 1990’erne. Det startede med regnsensoren – i dag kan bilen fortælle dig, hvad den har brug for.

– Hvad forruden angår, gik vi i løbet af 90’erne ind i en ny æra, som begyndte med, at de helt dyre biler fik regnsensor, der automatisk kunne aktivere vinduesviskerne. I midten af 00’erne fandtes den teknologi i de fleste nye biler, og siden da er udviklingen gået hurtigt, og forruden er blevet langt mere, end blot en rude, siger Carina Bukkehave, der er direktør hos forrudespecialisten Carglass.

Forruden er blevet større, men tyndere

Siden den første VW Golf så dagens lys er forrudearealet i selvsamme model blevet cirka en tredjedel større. Tykkelsen på glasset har dog udviklet sig i den modsatte retning og er blevet tyndere over årene.

– Der er sket en udvikling i bilernes design, så forruden er blevet større gennem årene. Samtidig er ruden blevet tyndere og dermed lettere, så man kan holde bilens vægt nede, hvilket hænger godt sammen med, at fokus på brændstofforbruget er blevet vigtigere gennem årene. Med større forruder er risikoen for at blive ramt af for eksempel et stenslag dog også blevet større, siger Carina Bukkehave.

Teknologien i forruden bestiller tid til egen reparation

Automatiske sikkerhedssystemer, hvor kamerateknologi typisk sidder bag bakspejlet, er i dag standard i mange nye biler. Og i løbet af de kommende år kommer funktioner som ’Connected Cars’ og ’head-up display’, hvor et billede projiceres op på det nederste af forruden via augmented reality, sandsynligvis til at blive helt almindelige features i nye biler.

– Udover ’head-up display’ er vi begyndt at se mange biler med ’Connected Cars’-funktioner, hvor bilen er online, siger Carina Bukkehave, og uddyber:

– Hvis du for eksempel får et stenslag i forruden, registreres det af en sensor, og umiddelbart efter kommer der en besked i displayet, som gør dig opmærksom på skaden og automatisk tilbyder en tid til reparation. Det er virkelig smart, og det er noget, vi kommer til at se meget mere til i fremtiden.

Nøgleord

Kontakter

Carina Bukkehave
Administrerende direktør, Carglass A/S
(+45) 20 74 99 30
Carina.bukkehave@carglass.dk

Billeder

Fra at have været et simpelt stykke glas er bilens forrude i dag fyldt med hjælpsomme værktøjer. Foto: PR.
Fra at have været et simpelt stykke glas er bilens forrude i dag fyldt med hjælpsomme værktøjer. Foto: PR.
Download
– Hvis du for eksempel får et stenslag i forruden, registreres det af en sensor, og umiddelbart efter kommer der en besked i displayet, som gør dig opmærksom på skaden og automatisk tilbyder en tid til reparation. Det er virkelig smart, og det er noget, vi kommer til at se meget mere til i fremtiden, siger Carina Bukkehave, der er direktør hos forrudespecialisten Carglass. Foto: PR.
– Hvis du for eksempel får et stenslag i forruden, registreres det af en sensor, og umiddelbart efter kommer der en besked i displayet, som gør dig opmærksom på skaden og automatisk tilbyder en tid til reparation. Det er virkelig smart, og det er noget, vi kommer til at se meget mere til i fremtiden, siger Carina Bukkehave, der er direktør hos forrudespecialisten Carglass. Foto: PR.
Download
Efter blot at have været et stykke glas mellem bilisten og de foranliggende omgivelser tog udviklingen af forruden og dens teknologi for alvor fart fra 1990’erne. Foto: PR.
Efter blot at have været et stykke glas mellem bilisten og de foranliggende omgivelser tog udviklingen af forruden og dens teknologi for alvor fart fra 1990’erne. Foto: PR.
Download

Information om Carglass

Carglass
Carglass



Carglass er Danmarks største udbyder af glasservices med 15 værksteder fordelt over hele landet. Carglass er en del af den globale koncern Belron, der beskæftiger over 30.000 mennesker og udbedrer en skade hver tredje sekund. www.carglass.dk

Følg pressemeddelelser fra Carglass

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Carglass

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum