Det smukke og forunderlige ukrudt

De fleste mennesker vil mene, at ukrudt er uønsket og skal rykkes op – helst med rode. Men biolog, naturformidler og forfatter Lilli Gruwier trækker de fordømte planter frem i lyset og fortæller deres historie i en ny bog, der viser hvor forunderligt og smukt ukrudt kan være.
Biolog og forfatter Lilli Gruwier er aktuel med bogen "Havens forunderlige ukrudt". Foto: ©Jens Peter Engedal

Der findes ingen officiel liste over hvilke planter, der er ukrudt. De fleste vil nok betegne mælkebøtten som ukrudt. Men hvorfor egentlig? Om noget er ukrudt eller ej, handler i virkeligheden om, hvor og hvornår planten vokser. Ukrudt kan måske bedst beskrives ved at være noget, der vokser på et sted, hvor vi ikke vil have det. Så en eng fyldt med mælkebøtter er ikke nødvendigvis en eng fyldt med ukrudt, mens det for mange er en helt anden sag, hvis mælkebøtterne spreder sig i haven.

Måske er det på tide at give slip på lidt af modstanden mod ukrudtet og omfavne det og byde det velkommen? I Havens forunderlige ukrudt beskriver Lilli Gruwier 50 forskellige planter, der traditionelt betragtes som uønskede. Beskrivelserne er ledsaget af de klassiske og unikke Flora Danica-tegninger, der viser hvor smukke, de forskellige planter er.

Ukrudt er planter, som med deres særegne egenskaber og sammenspil med insekter og dyr er en afgørende kilde til biodiversitet og dermed liv i haven og alle andre steder, hvor naturen findes.

Med Havens forunderlige ukrudt ønsker Lili Gruwier at give planterne et bedre ry, så de får lov til at sprede sig. I forordet fortæller havemanden Søren Ryge, at han lader ukrudtet vokse vildt nogle steder i sin have. Andre steder luger han ud i det, for ellers ville han aldrig få gulerødder og salat ud af sin køkkenhave. Han afslører også, at han har 10.000 valmuer i sin have.

Lilli Gruwier er biolog og har mange års erfaring med naturformidling. Hun er fortaler for vilde haver, som hun også har udgivet en bog om. I dag er hun medejer af konsulentfirmaet Vildskab, der rådgiver om anlæg og drift af bynær biodiversitet.

Udgivelsen af Havens forunderlige ukrudt markeres med en reception i Væksthusene i Aarhus, hvor alle er velkomne. Her vil det være muligt at møde forfatteren, der vil fortælle meget mere om ukrudt, gå på opdagelse i Væksthusene, og der bydes også på et lille glas. Det sker d. 30. marts kl. 15.

Titel: Havens forunderlige ukrudt
Forfatter: Lilli Gruwier
ISBN: 9788740672008
Udgivelsesdato: 23. marts 2022

Bogens forside prydes af en af de smukke Flora Danica-tegninger.