Det smukke og forunderlige ukrudt

De fleste mennesker vil mene, at ukrudt er uønsket og skal rykkes op – helst med rode. Men biolog, naturformidler og forfatter Lilli Gruwier trækker de fordømte planter frem i lyset og fortæller deres historie i en ny bog, der viser hvor forunderligt og smukt ukrudt kan være.

Biolog og forfatter Lilli Gruwier er aktuel med bogen "Havens forunderlige ukrudt". Foto: ©Jens Peter Engedal

Der findes ingen officiel liste over hvilke planter, der er ukrudt. De fleste vil nok betegne mælkebøtten som ukrudt. Men hvorfor egentlig? Om noget er ukrudt eller ej, handler i virkeligheden om, hvor og hvornår planten vokser. Ukrudt kan måske bedst beskrives ved at være noget, der vokser på et sted, hvor vi ikke vil have det. Så en eng fyldt med mælkebøtter er ikke nødvendigvis en eng fyldt med ukrudt, mens det for mange er en helt anden sag, hvis mælkebøtterne spreder sig i haven.

Måske er det på tide at give slip på lidt af modstanden mod ukrudtet og omfavne det og byde det velkommen? I Havens forunderlige ukrudt beskriver Lilli Gruwier 50 forskellige planter, der traditionelt betragtes som uønskede. Beskrivelserne er ledsaget af de klassiske og unikke Flora Danica-tegninger, der viser hvor smukke, de forskellige planter er.

Ukrudt er planter, som med deres særegne egenskaber og sammenspil med insekter og dyr er en afgørende kilde til biodiversitet og dermed liv i haven og alle andre steder, hvor naturen findes.

Med Havens forunderlige ukrudt ønsker Lili Gruwier at give planterne et bedre ry, så de får lov til at sprede sig. I forordet fortæller havemanden Søren Ryge, at han lader ukrudtet vokse vildt nogle steder i sin have. Andre steder luger han ud i det, for ellers ville han aldrig få gulerødder og salat ud af sin køkkenhave. Han afslører også, at han har 10.000 valmuer i sin have.

Lilli Gruwier er biolog og har mange års erfaring med naturformidling. Hun er fortaler for vilde haver, som hun også har udgivet en bog om. I dag er hun medejer af konsulentfirmaet Vildskab, der rådgiver om anlæg og drift af bynær biodiversitet.

Udgivelsen af Havens forunderlige ukrudt markeres med en reception i Væksthusene i Aarhus, hvor alle er velkomne. Her vil det være muligt at møde forfatteren, der vil fortælle meget mere om ukrudt, gå på opdagelse i Væksthusene, og der bydes også på et lille glas. Det sker d. 30. marts kl. 15.

Titel: Havens forunderlige ukrudt
Forfatter: Lilli Gruwier
ISBN: 9788740672008
Udgivelsesdato: 23. marts 2022

Bogens forside prydes af en af de smukke Flora Danica-tegninger.

Martin Glaz Serups forfatterjubilæum fejres med genudgivelse20.5.2022 11:08:41 CEST | Pressemeddelelse

I anledning af Martin Glaz Serups 20 års jubilæum som forfatter genudgiver Turbine langdigtet Marken i en helt ny udgave. Digtet, som forfatteren selv har kaldt “hele middelklassens selvbiografi i den vestlige verden”, udkom første gang i 2010. Siden er bogen udkommet i USA, Tyskland, Mexico, Sverige, Finland, Grækenland og er under udgivelse i Nordmakedonien og Cuba. På trods af flere optryk har den længe været uopdrivelig, men nu er Marken her igen.

Søren R. Fauth skriver om familieliv i svære perioder og forsøget på at finde ind til en ny kærlighed19.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I "Digt om døden" fra 2018 skrev Søren R. Fauth om en far, som ikke længere kunne gå, ikke længere tage var på sig selv, og om en bror, der mister sin søster til kræft. I "Moloch" fra 2020 om en familie, der styrter sammen i utroskab, skam og voldsfantasier. Og i sin nye bog "En rejse til mørkets begyndelse" skriver han om en mor, der må udholde så meget, om at sidde tilbage i de rygende ruiner og om kærligheden, der ikke altid kan reddes eller redde en.

Finsk Twin Peaks-stemning i Monika Fagerholms roman om mord i en lille by16.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Monika Fagerholms roman Lola omvendt, der oprindeligt udkom i Sverige og Finland i 2012, behandles flere af de mest fagerholmske emner: en mindre by, en voldsom forbrydelse, en fortielse blandt indbyggerne, som finder selv den voldsomste hændelse ubelejlig og forstyrrende for deres stille hverdag. "Lola omvendt" handler således om en af menneskets mørkeste sider, ligesom Nordisk Råds litteraturprisvinderen "Hvem slog bambi ihjel?" gjorde det, vores evne til at leve med selv de mest horrible forbrydelser, så længe vi selv får lov at være i fred.