Det skal være trygt at tage en taxi i en Corona-tid

Halvdelen af landets taxier monteres med afskærmning mellem passager og chauffør.
Afskærmningen monteres i alle selskabets vogne, der udgør halvdelen af Danmarks 4.000 taxier.

Samfundet er så småt ved at genåbne, hvilket udenlandske erfaringer viser, vil medføre et øget behov for individuel transport. Særligt i begyndelsen vil mange være ekstra påpasselige med valg af transportmiddel. På den baggrund har taxiselskabet Dantaxi taget en række initiativer med det formål at fremme trygheden for passageren og chaufføren. Det mest synlige tiltag er en afskærmning mellem for- og bagsædet. Afskærmningen monteres i alle selskabets vogne, der udgør halvdelen af Danmarks godt 4.000 taxier.

Ifølge Dantaxis kommercielle direktør, Vibeke Wolfsberg, kommer initiativerne i erkendelse af, at mere normale forhold i branchen næppe indfinder sig foreløbig, og at fokus i en længere periode vil være på tryghed:

"Taxiselskaberne har siden krisens start ligget noget nær underdrejet, og da det så værst ud, var tre ud af fire taxiture ganske enkelt forsvundet. Det er vores vurdering, at der i tiden fremover vil være fokus på tryghed på hele persontransportområdet. Taxien er unik derved, at kunden kan rejse alene uden medpassagerer. Vi kan derfor tage andre forholdsregler for at begrænse smitte, end det f.eks. kan lade sig gøre i en bus eller i et tog. Noget af tidsrummet mellem kørslerne udnytter vi til at rengøre kontaktfladerne, så hver ny kunde træder ind i en ren, afsprittet taxi,” forklarer direktøren.

Taxichauffør: Afskærmning er kommet for at blive

For chaufføren betyder tiltagene, at der skal indarbejdes nye rutiner, og at den daglige kontakt med kunderne ikke bliver helt som før.

Taxivognmand og chauffør Hendrik Larsen beklager, at kontakten til kunden kommer til at ske igennem plexiglas, men han er alligevel ret sikker på, at afskærmningen i hans to taxier er noget, der er kommet for at blive:

"Det er givetvis en foranstaltning, jeg kommer til at køre med i lang tid fremover. Det bliver ikke helt det samme, når der nu skal være en plexiglasplade mellem mig og kunden. Men det at være taxichauffør er et udsat erhverv, hvor sikkerhed og tryghed må komme i første række."

Brancheforeningen: Efterspørgsel på individuel transport

Vicedirektør i Brancheforeningen Dansk PersonTransport Trine Wollenberg påpeger, at initiativet med afskærmning kan få en positiv indvirkning på antallet af taxiture:

”I takt med at Danmark åbner, vil folk igen have et transportbehov. Vi ved fra udenlandske erfaringer, at folk i højere grad vil efterspørge en individuel form for transport, hvor taxien er oplagt at anvende. Derfor er det vigtigt, at folk trygt kan vælge taxien til.”

Fastmonteret håndsprit i taxien

Afskærmningen er ikke den eneste nye foranstaltning. Alle selskabets næsten 2.000 vogne får fastmonteret håndspritdispenser, og der stilles udvidede krav til rengøring og afspritning af alle kontaktflader i og uden på taxien.

Dantaxis tiltag for at forhindre smitte med COVID-19

• Alle selskabets taxier skal senest tirsdag den 2. juni være monteret med afskærmning og fastgjorte spritdispensere.

• Håndsprit skal benyttes af chaufføren, og passageren opfordres ligeledes til at anvende håndsprit inden turens start.

• Chaufføren skal afspritte alle kontaktflader efter hver kunde.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Video: Mere tryghed på turenVideokanal

Udstyret monteres på værksted
Næsten 2.000 taxier skal i denne uge en tur på værksted for montering af afskærmning.
Hyppig rengøring i taxien er stadig påkrævet.
Vognmand Hendrik Larsen
Kommerciel direktør i Dantaxi Vibeke Wolfsberg

Om Dantaxi.

Dantaxi er et landsdækkende taxiselskab, der udfører taxikørsel i flere end 60 kommuner. Selskabet er det største af sin art i Danmark. Cirka halvdelen af alle taxier i Danmark er tilsluttet selskabet.