Det Økonomiske Råds rapport understreger mangel på arbejdskraft

Dansk Metal deler rådets vurdering af, at Danmark fortsat er i opsvingets spæde start, hvor væksten er beskeden. Dog er de økonomiske vismænd på afveje, når de foreslår en nedjustering af mindstelønnen.

Det Økonomiske Råd har i sin netop offentliggjorte rapport nedjusteret skønnet af den ledige kapacitet i dansk økonomi. Den ledige kapacitet i økonomien er et udtryk for, hvor meget ledig arbejdskraft der er i en situation uden ekstraordinære hændelser i økonomien. Den nye vurdering stemmer godt overens med den vurdering, Dansk Metal har af økonomien.

”Manglen på kvalificeret arbejdskraft er en kendsgerning. Inden for metalområdet er ledigheden faldet betragteligt i længere tid og er nu under tre procent. Stadig flere virksomheder i industrien oplever store udfordringer med at skaffe blandt andet værktøjsmagere, svejsere samt klejnsmede med opdaterede svejsekvalifikationer”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Det understreger yderligere behovet for en jobrettet opkvalificeringsindsats målrettet mangelområder i industrien. En indsats der skal give ledige de kompetencer, som virksomhederne efterspørger. Det betyder, at der bør gives fleksible muligheder for valg af kurser inden for CNC- og svejseområdet, når det gælder lediges ret til 6 ugers jobrettet uddannelse. Ledige bør desuden efter 3 måneders ledighed have ret til tilskud til opkvalificering i forbindelse med en ordinær ansættelse på mangelområder.

”Det er særdeles bekymrende, at regeringen fortsætter med grønthøsterbesparelser på uddannelsesområdet. Nedskæringer i uddannelse vil på sigt have negative konsekvenser for dansk økonomi. Der er derfor behov for prioriteringer inden for området i stedet for ensartede besparelser. Uddannelser med relevans for industrien bør i den forbindelse tilgodeses”, siger Thomas Søby.

Lavere mindstelønninger er et ”no-go”

I rapportens afsnit om den økonomiske politik gør vismændene sig til talsmænd for lavere mindstelønninger. Det skulle være af hensyn til nytilkomne flygtninge og indvandreres muligheder for deltagelse på arbejdsmarkedet. Dansk Metal ønsker at fastholde den danske model, hvor løn- og arbejdsvilkår aftales mellem parterne.

”Vi risikerer at stå med en stor gruppe ”working poor”, hvis vi sætter mindstelønnen ned. Det er Tyskland et levende eksempel på. I stedet er det afgørende, at der gøres en stor uddannelsesmæssig indsats, så de nye borgere i samfundet ad den vej kan vinde indpas på arbejdsmarkedet. I den forbindelse bør vismændene fremadrettet tage den nyligt indgåede trepartsaftale på integrationsområdet med i deres overvejelser. At sænke lønningerne er et no-go”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Dansk Metal undrer sig i øvrigt over, at den uddannelsesmæssige del af trepartsaftalen behandles så stedmoderligt i vismændenes rapport, og at det væsentlige element vedrørende opkvalificering stort set ikke berøres.

For at se Det Økonomiske Råds rapport ”Dansk Økonomi, forår 2016” og Dansk Metals bemærkninger klik her

For yderligere kontakt:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071.

Jens Dissing Munk, pressechef i Dansk Metal, telefon 30178874.