DET MÅ STOPPE: KAT FUNDET MED STRAM STRIP OM BENET

Det var en dybt rystet vagt hos Dyreværnet, der mandag aften tog imod en ca. tre år gammel rød kat, som blev indleveret til foreningens internat i Rødovre. Den miavende rødstribede hankat have en grøn strip bundet stramt om venstre forben, som var ekstremt hævet, og det var åbenlyst, at den havde store smerter. Se video med Morten ved ankomst til Dyreværnet ved at følge link længere nede.

Katten Morten med strip om benet ved ankomst til Dyreværnet mandag aften.

Katten blev indleveret af en sand dyre-elsker og navngivet efter den omsorgsfulde finder, Morten Johnsen fra Ishøj. Morten havde opdaget katten liggende i en skovkant ved Brøndbyøster og undret sig over, at den ikke forsøgte at undslippe.

- Da min ven og jeg opdagede katten, gik vi hen til den, for den nærmest kaldte på os. Den bevægede sig overhovedet ikke og det undrede os. Jeg blev dybt chokeret da jeg opdagede, at den havde en meget stram strip om benet og tog den straks ind i bilen. Så var det bare om at komme afsted til Dyreværnet, fortæller Morten, der undervejs forsøgte at få fat i en bidetang for at fjerne strippen. Det lykkedes desværre ikke.

Ved ankomst til Dyreværnet fik den smertetyngede mis strippen fjernet, smertestillende medicin og den lille snude blev også tilbudt mad og vand. Natten forløb roligt.

Spørgsmålet er nu, om Mortens ben kan reddes, eller om det skal amputeres:

- Det er jo helt grotesk at tænke sig, at der er én, der med vilje har sat en strip om Mortens ben og derefter strammet strippen, så blodtilførslen stort set er stoppet. Hvem i alverden kan få sig selv til den slags? Det er jo åbenlyst for enhver, at den stakkels kat har haft enorme smerter, siger Dyreværnets direktør og dyrlæge, Rikke Christensen-Lee, der følger den lille snude intenst:

- Vi kan se på poterne, at Morten formentlig har været indekat, derfor vil han kunne få et fint liv, selvom hans ene ben skal amputeres. Han er blevet smertedækket og vi overvåger situationen, men på nuværende tidspunkt er benet desværre iskoldt, hvilket ikke tyder så godt. Vi ved jo ikke, hvor længe strippen har siddet der, men vi kan på nuværende tidspunkt konstatere, at det er minimum et døgn, og det er foruroligende. Heldigvis er Morten ved godt humør og her på internatet krydser vi alle sammen fingre og poter for, at det hele ender godt for den lille skat, konkluderer Rikke.

Morten Johnsen, der fandt den stakkels kat, er her til formiddag stadig dybt påvirket af aftenens begivenheder.

- Jeg har stort set ikke sovet i nat. Jeg er simpelthen så ked af det og jeg håber inderligt, at lille Morten klarer den med alle fire poter i behold, fortæller han over telefonen.

Morten mis er hverken chippet eller øretatoveret og derfor er det ikke muligt for Dyreværnet at spore hans ejer.

For yderligere information:

Signe Sehested Lund
tlf.: 40 30 66 15.
mail: signe@dyrevaernet.dk

Katten Morten med strip om benet ved ankomst til Dyreværnet mandag aften.
Finder Morten Johnsen med den mishandlede kat, der nu er opkaldt efter ham.

Dyreværnet er Danmarks ældste dyreværnsforening. Foreningen, der er stiftet i 1898.
Foreningen driver et internat i Rødovre samt en afdeling i Kolding, og har tre dyreambulancer. Senest har Dyreværnet lanceret Danmarks første mobile nonprofit dyreklinik, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr udfra et "betal hvad du kan"-princip. Dyreværnet - hver en pote tæller.

For første gang i Danmark: Dyreværnet starter mobil nonprofit dyreklinik9.4.2018 12:57pressemeddelelse

Dyreværnet - Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr fylder 120 år1.3.2018 08:39pressemeddelelse

Søndag den 11. marts fylder en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, Dyreværnet – Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr, 120 år. Fra at være et lille privat initiativ der blev etableret i 1898 for at redde herreløse hunde fra de københavnske hundefangere, er Dyreværnet i dag en af Danmarks mest driftige dyreværnsforeninger med flere dyreambulancer og internater i både København og Jylland. Det fejrer vi med Åbent Hus på internatet, Islevdalvej 85, 2610 Rødovre, hvor vi inviterer til fødselsdag på dagen kl. 12.30 - 14.30.

Dyreværnet advarer mod ulovligt importerede hundehvalpe og kommer med opråbet: KØB DANSK27.11.2017 13:00pressemeddelelse

Nye undersøgelser estimerer, at mere end 40.000 hunde hver måned transporteres over de europæiske grænser med henblik på salg. Ofte kommer snuderne fra ulovlige hvalpefabrikker, hvor de er opvokset under forfærdelige kår, smittet med diverse sygdomme og fjernet alt for tidligt fra deres hundemor. Derfor sætter Dyreværnet nu foden ned og opfordrer alle til at købe dansk.