DET MÅ STOPPE: KAT FUNDET MED STRAM STRIP OM BENET

Det var en dybt rystet vagt hos Dyreværnet, der mandag aften tog imod en ca. tre år gammel rød kat, som blev indleveret til foreningens internat i Rødovre. Den miavende rødstribede hankat have en grøn strip bundet stramt om venstre forben, som var ekstremt hævet, og det var åbenlyst, at den havde store smerter. Se video med Morten ved ankomst til Dyreværnet ved at følge link længere nede.

Katten Morten med strip om benet ved ankomst til Dyreværnet mandag aften.

Katten blev indleveret af en sand dyre-elsker og navngivet efter den omsorgsfulde finder, Morten Johnsen fra Ishøj. Morten havde opdaget katten liggende i en skovkant ved Brøndbyøster og undret sig over, at den ikke forsøgte at undslippe.

- Da min ven og jeg opdagede katten, gik vi hen til den, for den nærmest kaldte på os. Den bevægede sig overhovedet ikke og det undrede os. Jeg blev dybt chokeret da jeg opdagede, at den havde en meget stram strip om benet og tog den straks ind i bilen. Så var det bare om at komme afsted til Dyreværnet, fortæller Morten, der undervejs forsøgte at få fat i en bidetang for at fjerne strippen. Det lykkedes desværre ikke.

Ved ankomst til Dyreværnet fik den smertetyngede mis strippen fjernet, smertestillende medicin og den lille snude blev også tilbudt mad og vand. Natten forløb roligt.

Spørgsmålet er nu, om Mortens ben kan reddes, eller om det skal amputeres:

- Det er jo helt grotesk at tænke sig, at der er én, der med vilje har sat en strip om Mortens ben og derefter strammet strippen, så blodtilførslen stort set er stoppet. Hvem i alverden kan få sig selv til den slags? Det er jo åbenlyst for enhver, at den stakkels kat har haft enorme smerter, siger Dyreværnets direktør og dyrlæge, Rikke Christensen-Lee, der følger den lille snude intenst:

- Vi kan se på poterne, at Morten formentlig har været indekat, derfor vil han kunne få et fint liv, selvom hans ene ben skal amputeres. Han er blevet smertedækket og vi overvåger situationen, men på nuværende tidspunkt er benet desværre iskoldt, hvilket ikke tyder så godt. Vi ved jo ikke, hvor længe strippen har siddet der, men vi kan på nuværende tidspunkt konstatere, at det er minimum et døgn, og det er foruroligende. Heldigvis er Morten ved godt humør og her på internatet krydser vi alle sammen fingre og poter for, at det hele ender godt for den lille skat, konkluderer Rikke.

Morten Johnsen, der fandt den stakkels kat, er her til formiddag stadig dybt påvirket af aftenens begivenheder.

- Jeg har stort set ikke sovet i nat. Jeg er simpelthen så ked af det og jeg håber inderligt, at lille Morten klarer den med alle fire poter i behold, fortæller han over telefonen.

Morten mis er hverken chippet eller øretatoveret og derfor er det ikke muligt for Dyreværnet at spore hans ejer.

For yderligere information:

Signe Sehested Lund
tlf.: 40 30 66 15.
mail: signe@dyrevaernet.dk

Katten Morten med strip om benet ved ankomst til Dyreværnet mandag aften.
Finder Morten Johnsen med den mishandlede kat, der nu er opkaldt efter ham.

Dyreværnet er Danmarks ældste dyreværnsforening. Foreningen, der er stiftet i 1898.
Foreningen driver et internat i Rødovre samt en afdeling i Kolding, og har tre dyreambulancer. Senest har Dyreværnet lanceret Danmarks første mobile nonprofit dyreklinik, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr udfra et "betal hvad du kan"-princip. Dyreværnet - hver en pote tæller.

Hunden Molly løb hjemmefra den 8. marts 2018 - nu er hun fundet igen25.1.2019 13:15:00Pressemeddelelse

Det var en skræmt lille snude, der natten til fredag den 18. januar gik i en fælde opsat af frivillige og indleveret til Dyreværnets afdeling i Kolding. Der var ikke noget at sige til, at hunden, der viste sig at hedde Molly, var bange. For den lille trold på kun to et halvt år, var løbet væk hjemmefra ti måneder tidligere og havde angiveligt klaret sig selv lige siden. Af personlige årsager kan ejer ikke tage Molly tilbage, så nu søger Dyreværnet en ny familie, der vil adoptere den lille basse, så halen kommer til at logre igen.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik har hjulpet 753 dyr og borgere på blot 100 dage 4.12.2018 07:02:02Pressemeddelelse

For første gang i Danmark: Dyreværnet starter mobil nonprofit dyreklinik9.4.2018 12:57:32Pressemeddelelse