Det Konservative Folkeparti i Frederiksberg foreslår at kommunen skal indregne CO2 i dens indkøb

Økonomi og klimahensyn skal sidestilles. Derfor skal kommunen indregne en pris på 1500 kroner per ton CO2 ved fremtidige indkøb over 50.000 kroner.
Rådhuspladsen i Frederiksberg kommune. Fotograf: Frederiksberg Kommune.

Under kommunalvalget anbefalede foreningen Klimabevægelsen i Danmark kandidaterne til byrådet i Frederiksberg Kommune, at indføre en intern pris på CO2-forurening. Et flertal af partierne sagde ja til Klimabevægelsens forslag, og i denne uge kommer det på dagsordenen i byrådet, på foranledning af Det Konservative Folkepartis forslag.

Målet er at få alle der gerne vil sælge til Frederiksberg Kommune til at konkurrere lige så hårdt for at sænke deres Co2-udslip som de gør for at sænke prisen. Det er den billigste vej til et grønnere samfund. Det grønne valg skal være det billige valg. - siger Anders Storgaard, byrådsmedlem fra Det Konservative Folkeparti.

Det Konservative Folkeparti mener at Frederiksberg Kommune, skal gå foran og benytte sig af forureneren betaler-princippet ved kommunens indkøb:

Når regeringen ikke vil lave en ambitiøs nok ensartet CO2-afgift på 1500.kr/ton CO2, så må kommunerne selv føre an når vi køber ind. Hvert år køber Frederiksberg kommune ind for 1,7 milliarder kroner og vores mål er, at det ikke bare skal de billigste, men de grønneste produkter vi køber. - siger Anders Storgaard.

Klimabevægelsen i Danmark roser Det Konservative Folkeparti for at tage teten på at indfri løfterne fra kommunalvalget, hvor alle borgmesterkandidaterne gav tilsagn til at ville indføre politiken:

Det er et vigtigt skridt imod et bæredygtigt samfund, at der bliver sat en pris på CO2-forurening, og det vil betyde meget for kommunens CO2-udledning. Under kommunalvalget blev det klart at en intern pris på CO2-forurening er noget som et flertal i byrådet støtter, og derfor håber vi på, at forslaget bliver godt modtaget af de øvrige partier. - siger Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

38 pct. af kandidaterne støtter klimakrav

På hjemmesiden detsidstevalg.dk kunne borgerne under kommunalvalgkampen spørge deres lokale kandidater, om de vil arbejde for reel handling på klima- og naturområdet, så vælgerne kan se, hvem der rent faktisk har tænkt sig at skride til handling og vise grønt, lokalt lederskab.

Når kandidaterne blev spurgt, havde de mulighed for at svare ja eller nej til at forpligte sig på at arbejde for fire tiltag i den kommende valgperiode, der fremmer den grønne dagsorden. Heriblandt den interne pris på CO2-forurening. Flere end 1.850 ud af landets næsten 9.000 kandidater, svarende til mere end 20 pct., svarede ja, og færre end tre procent af de adspurgte, som har svaret, har svaret nej.

I Frederiksberg kommune svarede alle borgmesterkandidater ja til spørgsmålene.

Rådhuspladsen i Frederiksberg kommune. Fotograf: Frederiksberg Kommune.