Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater svarer på kritik af indkøbspolitik

Del

Politiken skriver i dag, at Det Kongelige Teater har undladt at sende indkøb i udbud, som efter EU-reglerne burde have været udliciteret. Vi er kede af den kritik, Politiken rejser, fordi flere af kritikpunkterne udspringer af en manglende indsigt i de særlige omstændigheder, der er omkring en række af teatrets indkøb.

”Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi på Det Kongelige Teater er meget optaget af at styre økonomien stramt og sikre, at vi bruger de bevilligede støttekroner rationelt. Derfor er vi kede af den kritik, Politiken rejser, for den udspringer tydeligvis af en manglende indsigt i de særlige omstændigheder, der gør sig gældende for teatrets indkøb af højt specialiserede materialer og ydelser.

I Politiken omtales balletsko, som et af de indkøb, der bør sendes i udbud. Der findes imidlertid kun ganske få udbydere i verden, der kan levere balletsko af så høj en kvalitet, at de lever op til kvalitetskravet, og som sikrer dansernes helbred og førlighed. Den vurdering deler vi med de fleste andre af verdens førende balletkorps.

Yderligere omtales i Politikens artikel indkøb af en lydpult, der er indkøbt hos teatrets faste leverandør af lydudstyr. Den pågældende lydpult måtte indkøbes akut uden udbud for at undgå aflysninger af den aktuelle forestilling, der ellers ville have pådraget teatret et væsentligt økonomisk tab, og fordi teatrets lydpersonale i forvejen var bekendt med netop det udstyr.

Dette betyder dog ikke, at vi ikke kan tage ved lære af kritikken og kigge vores kommende indkøb grundigere efter i sømmene. Med en samlet omsætning på omkring 800 mio., skal der hele tiden arbejdes med at optimere den økonomiske styring. Det arbejder vi med hver eneste dag”, udtaler teaterchef Morten Hesseldahl.

Kontakter

Information om Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater
Det Kongelige Teater
Postboks 2185
1017 København K

Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

Pressemeddelelse: Elskovsdrikken31.10.2017 12:58pressemeddelelse

Det Kongelige Teater har den store fornøjelse at kunne præsentere Den Jyske Operas version af operaen ’Elskovsdrikken’ af Donizetti. Det er en af de lettest tilgængelige og mest populære i det italienske repertoire. En rørende historie i to akter om den måske nok naive, men til gengæld gode, ærlige og oprigtigt forelskede bondeknold Nemorino, der er faldet for den smukke og rige Adina, der desværre er forelsket i en anden mand. Nemorinos kur til Adina udvikler sig til en tragikomisk affære, da den unge skønhed i stedet falder for den attraktive Belcore. Nemorino får en sidste mulighed for at vinde sin elskedes hjerte, da kvaksalveren, doktor Dulcamara, tilbyder at sælge en magisk drik, der vil gøre ham uimodståelig over for kvinder. Tør Nemorino satse og hengive sig til magien i jagten på Adinas kærlighed?Den unge britiske instruktør Harry Fehr debuterer på Den Jyske Opera, når han sammen med den svenske dirigent Per-Otto Johansson skaber en sjov og romantisk version af klassikeren.Den

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum