Det Kongelige Teater

Det Kongelige Kapels chefdirigent Alexander Vedernikov død

Del
Foto: Marco Borggreve
Foto: Marco Borggreve

Det Kongelige Kapels chefdirigent Alexander Vedernikov er gået bort i en alder af 56 år. Han døde i Moskva, hvor han har opholdt sig den seneste tid, efter komplikationer i forbindelse med covid-19. Det var oprindeligt meningen, at han skulle have dirigeret Beethovens 9. symfoni med Det Kongelige Kapel ved en koncert i Operaen i aften. Derfor dedikerer Det Kongelige Teater koncerten i aften til mindet om Alexander Vedernikov.

Alexander Vedernikov blev udnævnt til chefdirigent for Det Kongelige Kapel i 2018. Fra 2001-2009 indtog han den prestigefyldte post som musikchef og chefdirigent ved Bolsjoj Teatret i Moskva. Han grundlagde forinden Det Russiske Filharmoniske Symfoniorkester, hvis kunstneriske leder og chefdirigent han var 1995-2004.

I perioden 2009-2018 var han chefdirigent ved Odense Symfoniorkester, og han sluttede i 2018 med at blive æresdirigent i Odense efter mammutprojektet med opførelser af Wagners Ringen som koncertopførelser og derefter i komplet scenisk form i OEDON. Han knyttede nære bånd til og dirigerede i perioden samtlige danske landsdelsorkestre.

Den Kongelige Operas chef John Fulljames er dybt berørt over Alexander Vedernikovs bortgang og siger:

"Vi er knuste over tabet af Alexander Vedernikov og vores tanker går til hans familie. Han var en elsket dirigent her og han berigede os med et usædvanligt musikalsk lederskab i et bredt repertoire, der spændte lige fra Verdi og Wagner til Shostakovich og John Adams. Hans tørst efter at skabe musik og hans passion for at forsvare og bygge videre på både Det Kongelige Teater og Det Kongelige Kapels historie gjorde ham til en værdsat kunstner både blandt sine kollegaer og publikum. Han havde et langt og vigtigt samarbejde med Odense Symfoniorkester og hans tab vil derfor mærkes af kunstnere og publikum over hele Danmark. Jeg kommer til at savne hans skæve hjertelige smil, glimtet i hans øjne og hans enorme musikalske viden og erfaring".

Teaterchef Kasper Holten siger:

”Det er en chokerende nyhed, som berører os alle dybt. Alexander var et karismatisk menneske, en stor kunstner og en god kollega, som vi allerede savner. Hans tid som chefdirigent for Det Kongelige Kapel bød på fantastiske stunder og en vigtig kunstnerisk udvikling, og mindet om alt det han gav os, vil for altid være en del af Det Kongelige Teaters historie. Vi sender hans efterladte vores dybeste medfølelse.”

 Alexander Vedernikov havde et langt samarbejde med Odense Symfoniorkester og musikchef Finn Schumacker udtaler:

"Alexander Vedernikovs betydning for Odense Symfoniorkesters kunstneriske udvikling igennem ni koncertsæsoner kan ikke overvurderes, hvilket understreges af, at han var den første dirigent i orkestrets historie, som fik titlen æresdirigent. Han opbyggede gennem årene en tæt relation til orkestret, som kulminerede i det månedlange, intense samarbejde om opsætningen af hele Nibelungens Ring i 2018. Vi kommer til at savne ham både som dirigent og menneske."

Alexander Vedernikov blev uddannet på konservatoriet i Moskva og var efterspurgt som gæstedirigent ved de største orkestre verden over, og hans internationale karriere gik fra højdepunkt til højdepunkt. Han var efterspurgt som gæstedirigent ved flere af verdens største orkestre, og han samarbejdede jævnligt med orkestre som Orchestre de Paris, BBC Symphony, ligesom han har samarbejdet med Bayerischer Rundfunk, Staatskapelle Dresden, Montreal Symphony, Tokyo Philharmonic og National Symphony Orchestra i Washington DC.

Han voksede op i Moskva i en musikalsk familie, hvor faderen, bassen Alexander Vedernikov, var kendt i det meste af Sovjetunionen for sine sceniske fortolkninger. Ruslands traditioner inden for musik og teater spillede en stor rolle i Alexander Vedernikovs kunstneriske virke, og de russiske komponister, herunder ikke mindst Prokofiev og Rachmaninov, havde en helt særlig personlig betydning for ham.

Kontakter

Billeder

Foto: Marco Borggreve
Foto: Marco Borggreve
Download

Information om Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater
Det Kongelige Teater
Postboks 2185
1017 København K

33 69 69 33http://kglteater.dk/

Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

Nina Sveistrup Clausen og Emma Steele modtager legat27.10.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

Holger Bruusgaards Legat er uddelt til to fremragende kunstnere ved Det Kongelige Teater. Legatet er et hæderslegat og består i år, ud over æren, af to legatportioner á 30.000 kr. Årets to prismodtagere er: Nina Sveistrup Clausen, sopran Nina har i en årrække været medlem af Det Kongelige Operakor, men er i disse år ved at etablere sig som solist i koloratur rollefaget, både i Danmark og internationalt. Hun har de senere år kunnet opleves blandt andet på Det Kongelige Teater som Sidi i Kuhlaus opera Lulu, og i rollen “Dhia/una Geisha” i Mascagni’s opera Iris med Berliner Operngruppe. Aktuelt kan hun på Det Kongelige Teater opleves som en ond, ond Nattens Dronning i Mozarts opera Tryllefløjten. Ninas stemme er stærk, smuk og teknisk træfsikker, og hun har et markant nærvær på scenen. Kgl. Koncertmester Emma Steele, violinist Emma har siden 2017 været fastansat som koncertmester i Det Kongelige Kapel. Hun er oprindelig fra Chicago i USA, er uddannet fra blandt andet Curtis Institute, og

Znaider spiller den allerbedste kammermusik i det allermindste format26.10.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

Verdensstjernen Nikolaj Szeps-Znaider indtager igen i år Gamle Scene med sin traditionsrige koncert. Nikolaj Szeps-Znaider er en af Danmarks mest internationalt feterede og eftertragtede violinister, der optræder over hele verden. Til trods for en kalender, der er booket langt frem i tiden, finder Szeps- Znaider altid tilbage til Danmark og sine hjemlige musikalske rødder. I år inviterer Szeps-Znaider endnu en gang sin mangeårige samarbejdspartner, den amerikansk-lettiske pianist Robert Kulek, til at begejstre publikum i et virtuost samspil på Gamle Scene. Denne koncert byder på fire væsensforskellige eksempler på den allerbedste kammermusik i det allermindste format. Vi starter i den lette ende, nemlig i barokken og med Händel. Violinsonater kan være beskedne små ting som Händel-sonaten – og så kan de være en hel verden for sig. Og Brahmselskere vil ikke blive overraskede over, at han skabte en af de sidstnævnte med sin Regen-Sonate. Korngolds stykker fra Shakespeares skuespil Stor st

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum