Det Kongelige Kapel er blevet kulturarv

Det Kongelige Kapel er kommet på UNESCO's nationale liste over immateriel kulturarv i Danmark

Normalt er tradition og kulturarv pænt konserveret i bygninger og på museer, men i tilfældet med Det Kongelige Kapel, der netop er blevet en del af UNESCO’s nationale fortegnelse over immateriel kulturarv, er det spillevende dansk kultur i verdensklasse, som peger ind i fremtiden.

Det Kongelige Kapel er verdens ældste orkester og unikt på den måde, at det både er et opera-, ballet- og symfoniorkester. Orkestret er bærer af en lang tradition, hvor det klassiske musikliv i Danmark i de sidste 570 år har udspillet sig med Det Kongelige Kapel som den røde tråd.

Derfor er Det Kongelige Kapels nye kapelchef Antony Ernst også stolt over udnævnelsen:

'This announcement is welcome recognition that the excellence and unique qualities of Det Kongelige Kapel make it a national treasure and an essential element of danish culture, which need to be protected and cultivated'

Også operachef John Fulljames er henrykt over, at Det Kongelige Kapels betydning nu bliver understreget:

John Fulljames: 'I am delighted that irreplaceable cultural value of the Kapel has been recognised in this way.  The Kapel has such a long history of almost 600 years.  As it has evolved over this time it has reflected the changing values of the audiences it has entertained and engaged.  That it continues to do so today, is testimony to the quality of its musicians and the connection which they make with the people of Denmark'.

Indsendere af forslaget om Kapellets optagelse på UNESCO's liste er:

Michael Schønwandt, chefdirigent på Nationaloperaen i Montpellier, tidl. musikchef og chefkapelmester for Det Kongelige Teater og Kapel.

Hans Gammeltoft-Hansen, tidl. formand for Statens Musikråd, fhv. ombudsmand, amatørmusiker.

Mads Øvlisen, tidl. bestyrelsesformand for Det Kongelige Teater.

John Fulljames, operachef på Det Kongelige Teater.

Troels Svendsen, violinist, tidl. medlem af Det Kongelige Kapel, forfatter til bogen ”Det Kongelige Kapel, verdens ældste orkester”.

Programmet til Opera i det fri 20181.8.2018 08:00pressemeddelelse

Opera i det fri er et gratis tilbud til alle danskere og en mulighed for at opleve nogle af de største operaklassikere sunget af nogle af Danmarks bedste sangere i uformelle omgivelser. Fra den 10.-19. august kommer Opera i det fri rundt til seks danske destinationer. Det drejer sig om Brønderselv, Viborg, Esbjerg, Herning, Tranekær og slutteligt Bernstorff Slot i Gentofte. Det musikalske program består dels af uddrag fra den kommende sæsons forestillinger på Operaen, nogle af de store publikumsfavoritter og en smagsprøve på moderne opera. Her kan du læse, hvad du kan opleve på Opera i det fri 2018: Drot og Marsk af Peter A. Heise Ranes sang: Jens Christian Tvilum Figaros bryllup af Wolfgang Amadeus Mozart Via, resti, servita: Sine Bundgaard/Sofie Elkjær Jensen, Johanne Bock Hai già vinta la causa: David Kempster Crudel! Perché finora: Sine Bundgaard/Sofie Elkjær Jensen, David Kempster Eugen Onegin af Pjotr Tjajkovskij Kuda, kuda: Jens Christian Tvilum Porgy og Bess af George Gershwin