Sort/Hvid

Det københavnske teater Sort/Hvids Facebook-side lukkes ned, og de beskyldes for at være racister

Del

Over de sidste dage er Sort/Hvids Facebook-side tre gange blevet lukket ned og blokeret af Facebook

Over de sidste dage er Sort/Hvids Facebook-side tre gange blevet lukket ned og blokeret af Facebook - både torsdag, fredag og mandag. Desuden er Sort/Hvids Instagram-profil blevet deaktiveret og kan ikke gendannes. Facebook oplyser kortfattet, at det sker, fordi Sort/Hvids side overtræder deres fællesskabsregler.

Der kører lige nu en debat om Sort/Hvids forestilling White Nigger/Black Madonna på Facebook-siden. Forestillingens plakater er blevet revet ned i hele byen, og teatret er blevet beskyldt for at være racister. Sort/Hvid har blandt andet fået denne anmeldelse på deres Facebook-side:

Danger: extreme racists! White ppl who do blackface and use the n-word to be "provocative".

Facebook har fjernet et billede med forestillingens titel samt et fotografi af Madame Nielsen, der spiller med i forestillingen. 

”Jeg synes, at det er ærgerligt, at Facebook på den måde lukker ned for en igangværende diskussion. Jeg tvivler på, at censur og blokering vil fremme dialogen. En dialog, som vi har hilst velkommen og ladet køre på vores side, ” siger Christian Lollike, kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.

White Nigger/Black Madonna har premieren d. 30 april. Inspireret af en sand historie, handler den om en kvinde, der er født hvid, men ønsker at leve som sort.

Venlige hilsner

Sort/Hvid

Nøgleord

Kontakter

PRESSEKONTAKT
Maja Vadum Larsen / 61 70 89 79/ maja@sort-hvid.dk

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Sort/Hvid

Sort/Hvid



Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Er det usandsynligt kønsstereotypt at tænde på ”jeg elsker dig”?18.10.2018 07:00pressemeddelelse

”Jeg si´r til min partner, at jeg kan li' det hårdt, for det er så usandsynligt kønsstereotypt at tænde på ’jeg elsker dig’”. Hun har ikke noget stort behov for at tale om tamponer og lige rettigheder. Med mindre publikum gerne vil have det, så kan hun godt. Hun vil gerne have, at alle skal kunne relatere til hende. Hun vil gerne gøre det personligt. Lige midt i års-"fejringen" af #MeToo vender Nanna Cecilie Bang tilbage til København med True.Story - en hybrid mellem monolog og stand-up, der kan få vores selvfede, grænsesøgende samfund til at rødme. Forestillingen er bl.a. en del af Power Of Women Festival 2018.

Kvinde skifter race19.4.2018 07:30pressemeddelelse

White Nigger / Black Madonna - af Madame Nielsen og Christian Lollike På scenen står en kvinde. Hun maler ansigtet sort. Lige siden hun var lille, har hun vidst, at hun har en anden race, end den hun er født med. Kvinden spilles af Madame Nielsen. Jeg går i solarium og permanenter mit hår, så det får de karakteristiske, krusede krøller. Jeg engagerer mig i de sortes kamp og bliver talskvinde for en sort borgerretsbevægelse, fortæller hun. Madame Nielsen er netop vendt hjem efter en bogturné i USA, hvor almelderne har rost hende til skyerne for hendes bog "Den endeløse sommer". The litterære talent blev engang født – som dreng. Nu udforsker hun sit potentiale som kvinde. Hvad vil der ske, hvis denne kvinde bliver sort? Vil hun blive til en ”White nigger” eller til en ”Black Madonna”? Madame Nielsen og Christian Lollikes kommende forestilling White Nigger/Black Madonna er en science fiction. En kvinde skifter langsomt race. En personlig fortælling inspireret af virkeligheden. Fortalt i e

Efter fulde sale på Aarhus Teater rammer hospitalsrevseren nu København9.3.2018 08:54pressemeddelelse

Aarhus har måttet melde udsolgt til forestillingen HOSPITALET, hvor effektiviseringsepidemien i det danske sygehusvæsen stilles til skue. En læge hamrer ind i en svingdør, kaster en dødsbesked efter en patient og styrter videre. Men det er selvfølgelig bare i forestillingen. Det kunne jo ikke ske i virkeligheden. Eller kunne det? Christian Lollikes tekst i Runar Hodnes iscenesættelse er en grotesk farce med overdrivelsen som tydeligt virkemiddel og samtidig grotesk tæt på virkeligheden. Forestillingen får københavnerpremiere på Sort/Hvid d. 17. marts.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum