Det frygter danskerne mest på sommerferien

Sygdom, ulykke og dårligt vejr er de ting, danskerne frygter mest på deres sommerferie, viser ny undersøgelse.

Sommerhøjsæsonen er over os, og i de kommende uger drager rigtig mange danskere forventningsfulde afsted på sommerferie.

Men selvom vi glæder os til at komme afsted, så frygter danskerne at blive udsat for ubehagelige overraskelser på sommerferien. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget for If Skadeforsikring.

Her svarer hver femte, at de frygter dårligt vejr, mens 16 procent frygter at blive ramt af sygdom og ulykke.

Mellemørebetændelse og madforgiftning
Lidt over hver tiende dansker frygter at blive udsat for indbrud derhjemme, mens de er væk på ferie, og 8 procent svarer, at de er bange for, at der opstår dårlig stemning i familien eller blandt rejsefæller i løbet af ferien. Ting som terrorangreb, tyveri og mistet bagage optræder også på listen.

I If Skadeforsikring oplever man dagligt, at folk ringer for at høre, hvor de finder en god læge eller hospital i nærheden af feriestedet, og om de er dækket for ødelagte feriedage, når de kommer hjem fra rejsen.

”Vi får typisk henvendelser, der drejer sig om mellemørebetændelse, feber og madforgiftning. Bliver man ramt af det eller noget, der er værre, så bør man kontakte sit forsikringsselskab, så de kan hjælpe med at guide dem til den rette læge eller hospital,” fortæller Skaderådgiver i If Skadeforsikring, Mette Andersen.

Husk rejseforsikringen og det blå sygesikringskort
Selvom mange af de adspurgte danskere frygter at blive ramt af ubehagelige oplevelser på ferien, så rejser mange alligevel uden en rejseforsikring. 37 procent af de 18-25 årige har for eksempel rejst uden en rejseforsikring uden for Norden, viser en rundspørge foretaget af Epinion for Forsikringsguiden. Bliver man syg eller kommer ud for en ulykke på ferien uden at være forsikret, kan det blive en dyr affære.

”Det giver tryghed på rejsen at have en god rejseforsikring. Hvis man kommer ud for et uheld og får brug for hjemtransport, kan det blive en rigtig dyr fornøjelse, der hurtigt kan løbe op i 100.000-200.000 kroner. Det dækker rejseforsikringen. Den dækker også, hvis man har ekstraudgifter ved læge- eller et hospitalsbesøg,” siger Mette Andersen fra If.

Hun tilføjer, at man også bør tjekke sit blå sygesikringskort, der dækker nødvendig behandling på offentlige behandlingssteder. Op mod to millioner danskeres blå sygesikringskort udløber nemlig i 2019.

Hvad frygter du mest for i din sommerferie i år?:

• Dårligt vejr 22%
  • Sygdom/ulykke 16%
  • Indbrud hjemme, mens jeg er væk 12%
  • Dårlig stemning i familien/rejsefæller i løbet af ferien 8%
  • Terrorangreb 3%
  • Mistet/forsinket bagage 3%
  • Tyveri 2%
  • Andet 4%
  • Skal ikke holde sommerferie i år 14%
  • Ved ikke 16%

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov, på baggrund af 1.003 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 25. - 27. juni 2019.

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.