Vejdirektoratet

Det første råhus er nu lukket i ny fakultetsbygning til Syddansk Universitet

Del

Det første af i alt seks råhuse er nu lukket på byggepladsen mellem Syddansk Universitet og det kommende universitetshospital, Nyt OUH. Dermed kan det indvendige arbejde i bygningen for alvor begynde.

Første lukkede råhus med facade og tag monteret.
Første lukkede råhus med facade og tag monteret.

På byggepladsen ved Syddansk Universitet er der fuld gang i opførelsen af seks bygninger, som skal forbinde universitetet med det nye Odense Universitetshospital, Nyt OUH. Bygningerne skal i fremtiden huse Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

I november 2020 stod råhuset til den første bygning færdigt, og efter at have monteret facade og tag på råhuset, står der nu en helt tæt og lukket bygning klar. Dermed kan der for alvor tages fat på næste fase med det indvendige arbejde i bygningen.

”Det er en vigtig milepæl, som vi nu har passeret på projektet. Det betyder, at vi kan komme i gang med selve indretningen af bygningen, som i arbejdstimer udgør 70 procent af arbejdet, og dermed er en ganske stor del af projektet,” siger Per Seidelin, projektchef i Vejdirektoratet.

Den færdige bygning bliver en del af den såkaldte koblingszone, hvor universitet og hospital mødes, og kommer ud over undervisningslokaler til at rumme blandt andet laboratorier og en retsmedicinsk afdeling. Det stiller nogle helt særlige krav til indretningen af bygningen.

Projektet har i mindre grad været påvirket af den generelle situation med COVID19 i samfundet, hvilket der er taget højde for ved en tilpasning af tidsplanen.

”For at absorbere nogle mindre forsinkelser på grund af uforudsete funderingsforhold er projektets tidsplan blevet tilrettet, og i den forbindelse er der samtidig indlagt en buffer for at sikre en større robusthed i forhold til COVID19-situationen. Samlet set betyder det, at afleveringstidspunktet er blevet skubbet en måned,” siger Per Seidelin.

Det samlede projekt forventes at kunne overdrages til Syddansk Universitet ved udgangen af januar 2023.

Fakta
SDU SUND er en ny fakultetsbygning til Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet.

Fakultetsbygningen vil forbinde Syddansk Universitet med det nye Odense Universitetshospital, Nyt OUH.

Den nye bygning bliver 50.000 m2.

Byggeriet af SDU SUND er opdelt i seks entrepriser.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Første lukkede råhus med facade og tag monteret.
Første lukkede råhus med facade og tag monteret.
Download
Byggepladsen med i alt seks bygninger, som Vejdirektoratet opfører for Syddansk Universitet.
Byggepladsen med i alt seks bygninger, som Vejdirektoratet opfører for Syddansk Universitet.
Download
Byggepladsen med i alt seks bygninger, som Vejdirektoratet opfører for Syddansk Universitet.
Byggepladsen med i alt seks bygninger, som Vejdirektoratet opfører for Syddansk Universitet.
Download

Links

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Vejdirektoratet lægger ny klimavenlig asfalt på Sønderjyske Motorvej ved Kolding12.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fra lørdag den 15. maj og cirka 6 uger frem udskifter Vejdirektoratet den slidte asfalt med ny, klimavenlig asfalt på E45 Sønderjyske Motorvej ved Kolding. Arbejdet finder sted i nordgående retning mellem tilkørselsrampe 66 Christiansfeld og frakørselsrampe 64 Motorvejskryds Kolding Vest. Arbejdet starter med, at den gamle belægning affræses. Herefter udføres der lokale reparationer i den underliggende belægning. Endelig udlægges der ny belægning, og til slut påføres der striber. Resultatet bliver en mere jævn kørebane og en bedre køreoplevelse for trafikanterne. Arbejdet vil blive udført i to etaper. Etape 1 foregår mellem tilkørselsrampe 66 Christiansfeld og tilkørselsrampe 65a Kolding S. Arbejdet vil på hverdage blive udført som aften- og natarbejde fra klokken 18.00 – 06.30, dog på fredage fra klokken 19.00 – 08.30. På lørdage arbejdes der fra klokken 18.00 – 10.00 og på søndage fra klokken 18.00 – 06.00 Konkret vil asfaltarbejdet i etape 1 få følgende konsekvenser: I arbejdsperiod

Udsigt til tæt trafik i Kristi Himmelfartsferien11.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Om få dage starter Kristi Himmelfartsferien, der traditionelt er en ferie med periodevis tæt trafik og længere rejsetid på de hjemlige veje. Vejdirektoratet opfordrer til at følge myndighedernes anbefalinger, så vi alle kan komme trygt og sikkert gennem ferieperioden. Vi forventer, at mange vil søge mod sommerhusområderne for at tilbringe de ekstra fridage dér. Derfor kan der periodevist opstå tæt trafik og forlænget rejsetid på udvalgte strækninger. Det gør sig særligt gældende på udrejsedagene, altså onsdag den 12. maj fra kl. 14:00-19:00, hvor ferietrafikken vil blande sig med myldretidstrafikken, samt selve Kristi Himmelfartsdag den 13. maj i tidsrummet 11:00-14:00. Disse dage vil trafikken hovedsageligt bevæge sig vestover fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland via E20 Vestmotorvejen og Fynske Motorvej samt via rute 21 Holbækmotorvejen mod Sj. Odde. Hjemrejsetrafikken forventes at være på sit højeste søndag den 16. maj i tidsrummet 12:00-16:00 og vil især bevæge sig fra vest mod

Ny slags vejstribe kan ses bedre i mørke og regn8.5.2021 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste trafikanter kender nok oplevelsen af, at det kan være svært at se vejstriberne i mørke og vådt vejr – med den utryghed, som det fører med sig. Denne oplevelse skulle meget gerne blive reduceret på de store veje i fremtiden. I de kommende år udskifter Vejdirektoratet nemlig løbende vejstriberne - altså de vognbanelinjer, der adskiller kørersporerne - på statsvejnettet med en ny form for striber, der er markant nemmere at se i mørke og vådt vejr. ”De nye vejstriber er lavet på en måde, der gør dem mere synlige i lyset fra billygterne, når det er mørkt og regnvejr,” fortæller Michael Ruben Anker Larsen fra Vejdirektoratet. ”Det vil forhåbentlig øge trygheden hos trafikanterne, samtidig med at det forbedrer fremkommeligheden og sikkerheden ude på vejene.” Hemmeligheden bag de nye vejstriber er, at de ikke udgøres af én sammenhængende linje som de nuværende. I stedet er de opbygget af en masse små dråbe- eller perleformede markører, der tilsammen udgør en vejstribe. Disse små mark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum