Det er tid til et opgør med det statsstøttede PostNord
Europakommissionen har i dag oplyst, at to kapitaltilførsler foretaget af den danske stat til PostNord i 2020 og 2021 på samlet 224 mio. kr., er lovlig statsstøtte.
Dermed kan PostNord få udbetalt de statslige midler, som blev bevilget af et flertal i Folketinget i 2019, så selskabet kan varetage postbefordringen til og med 2022.
Men den massive pengestrøm fra den danske stat til PostNord skal stoppes, uanset om denne afgørelse er tippet til statens fordel, mener ITD.
-Helt grundlæggende er der slet ikke behov for, at staten skal holde PostNord kunstigt live med en strøm af skatteyderbetalte millioner. Det er spild af skatteydernes penge, for staten bør slet ikke drive vognmandsforretning, når der er private vognmænd og distributører derude, som kan løse opgaven, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Kommissionens undersøgelse af kapitaltilførslerne til PostNord blev igangsat, efter ITD i 2020 klagede over pengestrømmen til selskabet.
- Vi har gentagende gange klaget over statens støtte til PostNord og har også tidligere fået medhold, som førte til, at PostNord skulle tilbagebetale over en halv milliard kroner til staten, siger Henriette Kjær.
- I dette tilfælde førte ITD’s klage til, at Kommissionen indledte en undersøgelse af den støtten til PostNord. Og selvom den danske stat slap igennem nåleøjet denne gang, mener vi stadig, at det bør gøre indtryk på det politiske niveau, at Kommissionen gang på gang ser advarselstegn i statens støtte til PostNord, siger Henriette Kjær, som også understreger, at ITD nu vil kigge nærmere på afgørelsen i sagen.
Den nuværende midlertidige postaftale løber til og med 2022, og ITD opfordrer til, at man herefter tager et opgør med den nuværende model for postbefordringen i Danmark.
- De seneste år er der lavet den ene midlertidige aftale efter den anden, der i sidste øjeblik har holdt PostNord kørende. Men det skal slutte nu, siger Henriette Kjær og fortsætter.
- Vi vil arbejde for, at der næste gang tages grundlæggende politisk stilling til PostNords rolle på markedet. Tiden er simpelthen løbet fra, at staten skal drive vognmandsforretning, og det er en stor del af danskerne enig i. Derfor vil vi fortsætte det politiske arbejde for et opgør med det statsstøttede PostNord, så vi kan få private vognmænd til at varetage de opgaver, der naturligt hører hjemme der, udtaler Henriette Kjær
Billeder
Information om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.
Medlemmerne gav genvalg til bestyrelsen i ITD13.4.2024 13:53:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved ITD´s generalforsamling på Hotel Nyborg Strand lørdag den 13. april gav medlemmerne genvalg til de fire bestyrelsesmedlemmer, der var på valg.
ITD er skeptisk i forhold til ny europæisk CO2-aftale10.4.2024 19:14:13 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet har i dag sagt god for lovgivningen om nye CO2-standarder for tunge køretøjer. Lovgivningen har været længe undervejs og givet anledning til store uenigheder. Hos ITD International Transport Danmark noterer man sig, at der er indgået en politisk aftale, men understreger at politikerne ikke skal trække urealistiske krav ned over aktørerne.
EU misser modulvogntogenes fulde potentiale13.3.2024 11:37:33 CET | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet lægger op til bedre harmonisering af reglerne for kørsel med modulvogntog, men bureaukratiserer og besværliggør samtidig processen for forsøgskørsler med modulvogntog. For ITD International Transport Danmark var det derfor en pose med blandede bolsjer, som medlemmerne af Europa-Parlamentet besluttede for revisionen af direktivet om vægte og dimensioner.
Nu kan der køres med dobbelttrailervogntog til Sverige5.3.2024 13:57:08 CET | Pressemeddelelse
ITD International Transport Danmark har længe haft et ønske om, at ruten over Øresundsforbindelsen skulle inkluderes i rutenettet for dobbelttrailervogntog. Derfor glæder brancheorganisationen sig over, at det nu er muligt at køre med denne type vogntog over Øresund.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum