Din eCigaret ApS

Det er slut med e-cigaretter og snus på landets gymnasier

Røgfri skoletid er ikke længere bare et forslag eller en opfordring – det er et lovkrav, og lovkravet gælder fra d. 31. juli 2021. Dette berører derfor alle de unge, der netop har sat fødderne på et dansk gymnasium eller erhvervsskole efter en veloverstået sommerferie. Som en af de førende forhandlere af e-cigaretter har vi naturligvis set nærmere på lovgivningen, og vi kommer da også med vores kommentarer til det nye lovkrav.

Brug af nikotin i skoletiden er nu fortid

Nikotin er nu (fra d. 31. juli 2021) bandlyst fra alle danske ungdomsuddannelser, herunder gymnasier og erhvervsskoler. Reglerne gælder for samtlige nikotinprodukter, hvilket bl.a. tæller cigaretter, e-cigaretter og snus. Det betyder, at der hverken må ryges eller dampes, ligesom det heller ikke er tilladt at føre et stykke snus op under læben.

Så længe de unge er i skole, vil det hverken være tilladt at bruge nikotinprodukter på skolens område eller udenfor. De ansatte må dog ryge (og bruge andre nikotinprodukter) uden for skolens område. Røgfri skoletid blev også indført for henholdsvis grundskoler, kostskoler og efterskoler tidligere på året.

Vi har følgende kommentarer til det nye lovkrav:

”Vi er enige med politikerne om, at nikotinprodukter ikke hører hjemme på en skole, hvad end vi taler folkeskole, efterskole eller erhvervsskole. Desuden er vi fortalere for, at man beskytter børn og unge så meget som muligt og undgår at friste dem til at bruge nikotinprodukter. Derfor er vi meget positive omkring det nye lovkrav, der forhåbentligt kommer til at have en mærkbar effekt i forhold til de unges nikotinforbrug.”

Kunsten at skabe et fællesskab uden røg eller damp

Det nye lovkrav – Røgfri skoletid – har ikke til formål at generere de unge eller gøre deres hverdag mindre fornøjelig. Pointen med lovkravet er at forsøge at skabe et fællesskab, der ikke involverer damp eller røg (eller andre nikotinprodukter). Undersøgelser viser, at netop rygning er en ret stor del af det sociale liv blandt de unge, hvilket dette lovkrav måske kan gøre op med.

Fremadrettet er det meget tænkeligt, at de unge vil samle sig om noget andet end (e-)cigaretter i pauserne, når det ikke længere er tilladt at nyde nikotinprodukterne på eller uden for skolens område.

Forskning har i øvrigt vist, at der er en tydelig sammenhæng mellem rygeregler og antallet af rygere blandt de unge elever. Når man indfører strengere regler, så har det den effekt, at færre tyr til nikotinprodukter. Kræftens Bekæmpelse understreger desuden, at effekten bliver endnu større, hvis der på samme tid arbejdes med kompetencegivende undervisning og forældreinddragelse.

Information om Din eCigaret ApS

Din eCigaret ApS
Vesterbrogade 20, 3th.

71 99 34 92https://din-ecigaret.dk/

Følg pressemeddelelser fra Din eCigaret ApS

Flere pressemeddelelser fra Din eCigaret ApS

Emballage bliver mere anonym i 20226.10.2021 08:52:42 CEST | Pressemeddelelse

2021 og 2022 har budt – og kommer til at byde på – adskillige forbud og ny lovgivning, der berører både sælgerne og køberne af e-cigaretter og tilbehør. Foruden forbud som smagsforbud og visningsforbud, så er der vedtaget nye regler omkring emballagen, der træder i kraft 1. november 2021. Kravet betyder at produkter produceret efter skæringsdatoen skal være i neutral emballage, men da der er en etårig overgangsperiode (udfasning), vil det være muligt at se og købe produkter i den emballage vi kender langt ind i 2022.

Din eCigaret er vækstet 400-500 % siden 2015 – og væksten fortsætter21.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Din eCigaret blev grundlagt tilbage i 2010, og meget er sket siden da. Vi har udvidet vores sortiment et utal af gange, vi har indført nye kundefordele, og vi har styrket vores team, så vi kan give vores kunder en endnu bedre købsoplevelse. I perioden 2015-2021 har vi for alvor rykket os på alle fronter. Siden 2015 har vi vækstet et sted mellem 400 og 500 %. Det er noget, vi er både glade og stolte over, og vi kan desuden glæde os over, at væksten fortsætter.