Det er nemt at dele – og så er det sundt for økonomien

Det er populært at dele alt lige fra biler til børneudstyr. Det samme gælder for lejeboliger. Hos Danmarks største lejeboligportal BoligPortal har man i år haft knap 35.000 private udlejere på portalen, og det vidner om, at danskerne er blevet glade for at dele deres hjem.

De økonomiske fordele ved at dele ting med hinanden er markante. Samtidig gør mange nye tjenester det nemt at blive en del af deleøkonomien. En undersøgelse foretaget i 2017 af Danmarks Statistik viste, at hver femte dansker er aktiv i deleøkonomi. Den mest populære kategori at dele med andre er hjemmet – hvad enten det er værelset eller hele boligen. En tendens, man genkender hos BoligPortal, som det seneste år har haft mere end ti procents vækst i udlejningen af boliger fra private udlejere i forhold til sidste år.

”Vi oplever en stigning i antallet af private mennesker, der udlejer både værelser, lejligheder og hele huse på BoligPortal. Det tager vi som et godt tegn, for det viser, at folk er blevet bedre end nogensinde til at dele det, de har, med hinanden,” siger administrerende direktør hos BoligPortal, Anders Hyldborg.

Handler ikke kun om pengene

Danskerne er blevet mere fleksible. Vi rejser meget, og vi flytter os meget – bogstaveligt talt. Derfor er der mange fordele i at dele sin bolig med andre, når man for eksempel skal på udlandsophold i forbindelse med sit studie eller arbejde. Statussen i at eje noget er med andre ord til dels skiftet ud med glæden ved at dele.

”Vi danskere er blevet meget mere mobile. Så det handler ikke kun om penge og økonomien i det, men også om den fleksibilitet, vi får,” siger fremtidsforsker og partner i Future Navigator, Liselotte Lyngsø.

Luft i budgettet og en hjælpende hånd

Flere end 12.000 værelser har været til udlejning på BoligPortal i løbet af 2018, og det er en rigtig positiv tendens, ifølge den administrerende direktør hos BoligPortal. Han mener ligesom Liselotte Lyngsø, at det ikke kun er et spørgsmål om penge, men også glæden ved at kunne hjælpe en, der mangler et sted at bo:

”Vi gør meget ud af at opfordre folk til at leje det værelse ud, de ikke bruger. Det giver dem både ekstra luft i budgettet, men det er også en god måde at hjælpe de mange, der står uden tag over hovedet, for eksempel til studiestart her ved årsskiftet. Det ser jeg som vores ansvar,” siger Anders Hyldborg.