Det Kongelige Teater

Det er altid en kunstnerisk vurdering, der vejer tungest

Del

I forbindelse med debatten omkring fravalget af en opsætning af De Sataniske Vers slår Det Kongelige Teater fast:

Det er altid en kunstnerisk vurdering, der vejer tungest

Der har i dag været en del debat om de kunstneriske til- og fravalg på Det Kongelige Teater. Kilden har været et afslag på en opsætning af De Sataniske Vers som teaterstykke. Det er svært at få et teaterstykke sat op på Det Kongelige Teater, og det betyder også, at der løbende bliver afvist en masse gode og mindre gode projekter. Men det er altid ud fra kunstneriske overvejelser disse til- eller fravalg tages og ikke ud fra om emnet er for kontroversielt. Teaterchef Morten Hesseldahl uddyber:

Det Kongelige Teater er ikke bange for at fortælle kontroversielle historier på vores scener, og det gør vi også. Vi ser først og fremmest på projektets kunstneriske ballast, og hvis en forestilling skulle indebære et sikkerhedsspørgsmål, bliver det løst med hjælp fra myndighederne. Det er materialets kunstneriske kvalitet, der vejer tungest, og vi sætter ikke noget på scenen bare fordi, det kan være provokerende for nogen. Er den kunstneriske værdi for tynd eller sammensætningen af det kunstneriske hold ikke rigtig, så vil det ikke kunne opleves på vores scener uanset emnets vigtighed.”

Og det er ikke nemt at få sat et stykke op på Det Kongelige Teater.

Det er en slags nåleøje at få en dramatiseret roman på scenen – ikke bare på Det Kongelige Teater. Der bliver afvist langt flere produktioner, end der optages, og det sker mange gange i løbet af en sæson. Det er der ikke noget odiøst i, og det er sådan, vi sikrer en høj kvalitet i vores forestillinger og tilbud til publikum. I tilfældet med De sataniske vers har jeg og skuespillets dramaturgiat vurderet, at der var andre store projekter, vi hellere ville arbejde videre med. Det er en faglig afvejning fra gang til gang”, udtaler skuespilchef Morten Kirkskov.

Det Kongelige Teater er ikke bange for nutiden og vil gerne spille ind og bidrage til samfundsdebatten. Ligesom vi eksempelvis har vist med opsætningen af asylballetten Uropa og nyopsætningen af operaen Saul & David.

Det kongelige Teater skal tale ind i samtiden og beskæftige sig med aktuelle emner – hele tiden. Det er blandt andet derfor, vi er her. Det er et ansvar, som vi tager alvorligt – både i skuespillet, i Operaen og i balletten. Et kig på de seneste års forestillinger vil bekræfte dette, og det fortsætter vi med.  Kriteriet må og skal dog altid være den kunstneriske værdi”, siger Morten Hesseldahl.

Information om Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater
Det Kongelige Teater
Postboks 2185
1017 København K

33 69 69 33http://kglteater.dk/

Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum