Det du önskar ska du få

Det är inte lätt att hitta den perfekta julklappen och det blir ännu svårare när man ska köpa många julklappar. Därför har YouGov undersökt vilka julklappar som svenskarna uppskattar mest.

Svenskar som firar jul ger i genomsnitt bort 6 julklappar. Men vad blir de glada över att få i julklapp och vill de ens få julklappar eller vill de hellre få pengar? Det har YouGov undersökt.

Pengar eller julklappar?

Hälften av befolkningen (52 %) som firar jul föredrar att få julklappar istället för pengar på julen. 1 av 5 (19 %) föredrar dock pengar och bland ungdomar mellan 18–29 år föredrar 30 % att få pengar i julklapp istället för julklappar.

YouGov har också frågat svenskarna om de föredrar att få överraskande julklappar eller att få julklappar från en önskelista.

Överraskande julklappar

Hälften av svenskarna (52 %) som firar jul föredrar överraskande julklappar framför att göra en önskelista och med stigande ålder blir önskelistan kortare eller glädjen över överraskningar större. YouGovs undersökning visar i alla händelser att ju äldre svenskarna blir, desto mer föredrar de att bli överraskade framför att få julklappar från önskelistan. 57 % av alla personer över 50 år föredrar överraskande julklappar jämfört med 44 % av alla personer i åldern 18–39 år.

Men vad ska man ge bort?

YouGov har också frågat svenskar som firar jul vilka typer av julklappar de brukar önska sig.

Topp 10 julklappar

Svenskar har generellt inte så mycket på önskelistan. 35 % önskar sig inget speciellt. Bland dem som önskar sig något toppar underhållningsprodukter som musik, böcker och videospel listan (20 %) tillsammans med resor och turistattraktioner (20 %). Även om underhållningsprodukter är lika populära hos båda könen är det framför allt kvinnor (25 % mot 15 % av männen) som önskar sig resor och turistattraktioner. Listans fjärde- och femteplats – skönhetsprodukter och hushållsapparater – är också populärare bland kvinnor än bland män (32 % av kvinnorna önskar sig skönhetsprodukter mot 7 % av männen och 22 % av kvinnorna önskar sig hushållsapparater mot 14 % av männen).

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26–28 november 2018 har sammanlagt 1013 intervjuer via YouGov Sveriges internetpanel genomförts med män och kvinnor i åldern 18 år och äldre. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.