Danske Medier

Det Danske Reklamemarked 2021 – Accelererende vækst for digital annoncering

Del

IRM udgiver i dag Det Danske Reklamemarked 2021 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research.

Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2021 i Danmark steg med knap 15% i forhold til 2020. Annonceomsætningen for Internet alene oversteg 10 mia. kr.

Danske Medier lancerer på mandag den mere detaljerede årlige analyse af det digitale annoncemarked i rapporten Online Markedsstatistik 2021, hvorfra disse data stammer. Reklameforbrugsundersøgelsen sætter udviklingen på det digitale annoncemarked i relation til de samlede reklameinvesteringer.

Rapporten Det Danske Reklamemarked 2021 viser det samlede overblik over vindere og tabere på annoncemarkedet. I 2021 står vinderne bemærkelsesværdigt klart frem, idet samtlige kategorier i kategorien Internet har tocifrede vækstrater.

Positive vækstrater finder man bl.a. også i kategorien podcast, der har premiere som en del af Reklameforbrugsundersøgelsen, med en vækst på 62%.

Skandinavien
Udviklingen i annonceomsætningen i Danmark følger med få undtagelser udviklingen i de øvrige nordiske lande. Både i Sverige og Norge er der tilsvarende tocifrede vækstrater på internet. Til gengæld vækster radio væsentlig mere i de nordiske nabolandede, mens Danmark ser klart større stigninger for bl.a. special- og fagmedier.

De skandinaviske data stammer fra IRMs årlige medieomsætningsstatistikker. De overordnende tabeller er til rådighed som appendix til Det Danske Reklamemarked 2021, der kan rekvireres via Danske Medier Research.

Rapporten kan købes via Danske Mediers hjemmeside.

Bag undersøgelsen
Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM, Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.

Links

Information om Danske Medier

Danske Medier
Danske Medier
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø

+45 33 97 40 00http://www.danskemedier.dk/

Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.

Følg pressemeddelelser fra Danske Medier

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Medier

Danske Medier går sammen med nordiske søsterorganisationer om at oprette Ukrainian Media Fond8.4.2022 14:20:17 CEST | Pressemeddelelse

Siden begyndelsen af marts har nordiske medieorganisationer arbejdet intensivt for at rejse midler til støtte for ukrainske medier. Nu går organisationerne sammen med polske Gazeta Wyborcza Foundation om at oprette en fond, der skal sikre grundlag for medierne på længere sigt. Der er d.d. indsamlet godt 3,2 mio. kr. og med et bidrag på 0,5 mio. kr. fra JP/Politikens Hus runder den danske del af indsamlingen nu 1 mio. kr.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum