Det danske ishockeylandshold sikrer historisk OL-plads

Danmark vandt sin OL-kvalifikationspulje i Norge og skal nu til OL i Beijing i februar 2022. Det er første gang nogensinde, at dansk ishockey repræsenteres ved OL.
Fotokredit: Danmarks Ishockey Union / Tonni Paibjerg

For første gang i historien har Danmark et ishockeylandshold med til OL, når der den 4.-20. februar 2022 afvikles OL i Beijing. Det står klart efter, at det mandlige danske ishockeylandshold skøjtede al modstand af isen i Norge og vandt alle tre kampe. Danmark tog dermed sejren i OL-kvalifikationspuljen med Slovenien, Sydkorea og Norge.

”Det er en fuldstændig fænomenal præstation, som det mandlige danske ishockeylandshold har leveret med deres OL-kvalifikation i Norge. Ja, faktisk burde det ikke være muligt med blot lidt over 2.300 registrerede mandlige spillere over 18 år og ganske få ishockeyhaller i Danmark. Det danske ishockeylandshold slår hårdt og langt over sin vægtklasse – hver gang – det er imponerende. Nu skal ishockeylandsholdet til OL i Beijing, og det ser vi meget frem til i DIF,” siger Hans Natorp der er formand for DIF og dermed formand for Danmarks Olympiske Komité. Han fortsætter:

”Danmarks Ishockey Union har gennem en årrække skabt en talentfabrik uden sidestykke. Vi har efterhånden mange danske spillere i verdens bedste ishockeyliga, NHL, og når de suppleres af spillere fra den hjemlige liga og diverse europæiske ligaer, så kan holdet hamle op med de bedste i verden. Det har været ’lige ved og næsten’ med holdets OL-kvalifikation ad flere omgange. Nu lykkedes det, og det er fuldt fortjent. Tillykke til spillerne, ishockeyunionen og holdet bag holdet.”

Det danske ishockeylandshold spillede tre OL-kvalifikationskampe på fire dage i Norge, og kun den samlede vinder af OL-kvalifikationspuljen vandt OL-billetterne. Først blev det til sejr over Slovenien på 4-3, så fulgte en sejr over Sydkorea med cifrene 11-1, og søndag spillede Danmark og Norge så en form for finale, hvor vinderen ville kvalificere sig til OL. Her var Danmark køligst på isen, vandt en intens kamp med 2-0 og skal derfor til Beijing til februar.

Ishockey fik sin debut på det olympiske program i 1920 og har været en permanent del af sportsprogrammet siden 1924. Der skulle således gå omkring 100 år, før et dansk ishockeylandshold kvalificerede sig til OL, hvilket gør præstationen i Norge endnu større og understreger, hvor svært det er et komme gennem OL-kvalifikationen.

Den olympiske ishockeyturnering for mænd spilles i ’The National Indoor Stadium’ og ’Wukesong Sports Centre’ og består af 12 lande, som fordeles i tre puljer.

Det kvindelige danske ishockeylandshold har også mulighed for at kvalificere sig til OL. Det afgøres i Tyskland den 11.-14. november, hvor Danmark spiller en OL-kvalifikationspulje mod tre andre nationer. Kun puljevinderen kommer til OL i Beijing.

Yderligere kommentarer:

Hans Natorp, formand for DIF og Danmarks Olympiske Komité, 31444015

Fotokredit: Danmarks Ishockey Union / Tonni Paibjerg

Partnerfrise

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.