Better Energy

Det danske energiselskab, Better Energy, indgår Polens første støttefri elkøbsaftale om opførsel af ny solenergi

Better Energy og Statkraft har indgået en 10-årig elkøbsaftale som sikrer opførelsen af en ny solcellepark i Polen. Den nye solcellepark bringer støttefri solenergi til Polen fra 2023 og får en kapacitet på 36 MW.

Den nye solcellepark, placeret i Resko i den Vestlige del af Polen, cementerer solenergiens centrale rolle i fremtidens energimiks i Europa. Den nye solcellepark bliver opført uden statsstøtte og er også den første støttefri solcellepark Better Energy opfører i Polen.

“Få ting er vigtigere i vores fælles kamp mod klimaforandringerne, end at tilføje ny og vedvarende energi til vores elnet på markedsvilkår, hvilket præcis er, hvad Statkraft muliggør med denne aftale. Det er samtidig god forretning for virksomheder at efterspørge ny vedvarende energi gennem elkøbsaftaler til fast pris, idet de sikrer sig mod højere energipriser,” forklarer Rasmus Lildholdt Kjær, adm. direktør hos Better Energy.

“Vi ser os selv som en langsigtet partner for udviklere og producenter af vedvarende energi, såsom Better Energy. Med stigende markedspriser sikrer en Statkraft elkøbsaftale langsigtet prisstabilitet og er et solidt alternativ til de vedvarende energi-auktioner i Polen. Jo mere vedvarende energi vi tilføjer til elnettet, jo mere vil priserne falde i det lange løb,” siger Pieter Schipper, Vice President, Origination hos Statkraft.

Solenergi med markant klimaeffekt

Polsk elektricitetsproduktion er i øjeblikket domineret af fossile brændstoffer, hvor mere end 70% af elektriciteten produceres fra kul. Effekten af nye vedvarende energiressourcer i Polen er derfor væsentligt højere end i mange andre lande. Derfor forventes den nye solcellepark at sænke CO2-udledningen med 27.000 ton allerede efter det første produktionsår.

Better Energy bygger, driver og ejer solcelleparker, der generer bæredygtig, vedvarende energi og har allerede bygget flere støttefri solcelleparker i Danmark. Dette nye projekt markerer en vigtig milepæl, da det bliver virksomhedens første støttefri solcellepark i Polen.

Statkraft, Europas største producent af vedvarende energi, leverer konkurrencedygtige elkøbsaftaler til vedvarende energiproducenter i hele EU, inklusive Polen. Den norske statsejede virksomhed har været aktiv i Polen siden 2018.

Information om Better Energy

Better Energy
Gammel Kongevej 60, 14. sal
1850 Frederiksberg C

+45 71 99 02 03http://www.betterenergy.dk/

Better Energy er et vedvarende energiselskab, der sælger støttefri, grøn strøm fra egne solcelleparker, som vi udvikler, bygger, drifter og ejer. På den måde sikrer vi ny og additionel energi til elnettet. Grøn, bæredygtig energi der reducerer CO2-emissioner, fremmer biodiversitet og er billigere end kul, olie & gas. Better Energy er et af Europas hurtigst voksende vedvarende energiselskaber med en projektportefølje på over 10 GW ny solcellekapacitet.

Følg pressemeddelelser fra Better Energy

Flere pressemeddelelser fra Better Energy

P Capital Partners fornyer finansielt partnerskab med Better Energy med 1,3 mia. kr. til opførelse af energiparker20.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

P Capital Partners (PCP), en svensk privat kreditinvestor, og Better Energy fortsætter deres samarbejde ved at indgå i en anden finansieringsrunde. Midlerne, der beløber sig til EUR 175 (DKK 1,3 mia.), tilvejebringes via en 6-årig kreditaftale, der bidrager til Better Energys fremtidige vækst på tværs af kernemarkederne i Danmark, Polen, Sverige og Finland.